De vraag
In mijn slaap noemde ik de naam van een ander
Ik heb een relatie van acht maanden en we wonen nu samen. Al driemaal heb ik de naam van een ander in mijn slaap genoemd terwijl ik mezelf betastte. Dat kwetste mijn vriend erg, wat ik begrijp, maar ik kan het niet verklaren. Ik heb tijden geleden iets met deze jongen gehad, maar heb geen contact met hem en denk ook nooit aan hem.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U zult waarschijnlijk nooit een bevredigende verklaring vinden, want deze droom komt duidelijk uit uw onbewuste. Een toevallige gebeurtenis kan de herinnering aan die ander hebben ‘wakker gemaakt’. Dat kan van alles zijn geweest, bijvoorbeeld muziek die u samen beluisterde, of een film die u met hem zag. Helaas merkte uw vriend dat u droomde. Door alle commotie erover heeft die droom vervolgens een zware emotionele lading gekregen – en juist door die lading komt hij nu steeds terug.
De enige oplossing is: vind het niet erg meer, hang er geen zware betekenissen aan en vraag uw vriend om dat ook niet te doen. Dan zal de emotionele lading van deze droom langzaam uitdoven.