De vraag
Stoppen met ‘nachtpiekeren’
Ik heb geen grote problemen, maar zodra ik ’s avonds in bed lig, gaan mijn gedachten met me aan de haal. Ik bedenk rampscenario’s over mijn kinderen, brand of gevaar op straat. Maar ik pieker ook over gebeurtenissen waar ik niks meer aan kan doen: had ik maar… Hoe stop ik daarmee?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
‘Nachtpiekeren’ is een bekend fenomeen. Onze emoties worden door vermoeidheid sterk uitvergroot, soms tot slaapdronken ‘hallucinaties’ van rampscenario’s aan toe. Omdat je ’s nachts niets concreets kunt ondernemen, blijven je gedachten doelloos rondmalen, waardoor ook alledaagse problemen steeds groter lijken te worden. Vaak ligt er een bepaalde mate van stress aan ten grondslag, door bijvoorbeeld een drukke baan of het runnen van een gezin. De stress van overdag zorgt voor mentale overbelasting en vermoeidheid die zich ’s nachts uit in piekeren.
Begin met jezelf een goede dag- en avondroutine aanleren. Zorg dat je overdag voldoende beweegt, het liefst buiten. Sport juist niet in de avonduren, voer geen emotionele gesprekken en vermijd schermen vanaf een uur voor het slapengaan. Lezen werkt ontspannend en zelfs slaapverwekkend. Lig je ’s nachts toch wakker, leg dan een blocnote naast je bed waarop je je piekerpunten en mogelijke actiepunten kort kunt noteren en vervolgens ook letterlijk kunt wegleggen.
Ontspanningsoefeningen werken goed als je ze rustig blijft herhalen (ook als het niet lijkt te werken). En: blijf geen uren wakker liggen, maar sta op en lees een boek op de bank. Zo verzet je je gedachten en lig je daarna weer lekkerder in je warme bed.
Heb jij last van stress? Vind jouw ideale stresscoach.