De vraag
Mijn hoofd wil piekeren en ik niet
Beste Cees,
Al jarenlang gebeurt mij drie tot vijf keer per week het volgende: terwijl “ik” en mijn lichaam heerlijk slapen, begint mijn hoofd al allerlei gedachten te maken: hoe ik een probleem met de computer kan oplossen, welke boodschappen ik moet halen, een probleem oplossen per brief, etc. Als ik me dan mijn gedachten realiseer, word ik met een klap wakker en dan kan ik de volgende 1 – 2 uur niet meer slapen.
Omdat ik geleerd heb, dat piekeren zonde van de tijd is, ga ik dan wat lezen, tot mijn ogen zo moe worden dat ik denk in slaap te kunnen vallen. Vaak lukt dat, soms gaan mijn gedachten gewoon verder waar ze opgehouden waren en blijf ik wakker. Hoewel het vervelend is voor mijn partner, heb ik er zelf weinig last van en vind ik de extra leestijd wel prettig eigenlijk. Toch vind ik het nóg fijner als ik een nacht helemaal doorslaap, heb je een tip voor me?
Ook heb ik gemerkt dat dit verschijnsel zich meer voordoet vlak vóór volle en nieuwe maan…
Vast hartelijk dank,
Eva

Het advies
Beste Eva,
Het is niet helemaal duidelijk of je overdag ook last hebt van moeheid of slaperigheid. Uit je verhaal klinkt een beetje door dat dit niet het geval is. Ook het dromen zelf lijkt je niet echt dwars te zitten, alleen het lange wakker liggen na het ontwaken uit een droom.
Piekeren is niet alleen zonde van de tijd, het is ook nadelig voor slapen. Het is dus goed dat je in plaats van piekeren gaat lezen. Het is alleen beter dat je opstaat en naar een andere ruimte gaat om te lezen (ook beter voor je partner trouwens!), zodat je het bed uitsluitend gebruikt om te slapen. Ga na een half uur weer naar bed, en probeer weer te slapen. Als dat na een half uur nog niet lukt ga er dan weer uit om wat anders te doen.
Het kan een goed idee zijn om overdag alvast bijvoorbeeld een boodschappenlijstje voor de volgende dag te maken, te overdenken wat je de volgende dag gaat doen, en alle mogelijke problemen en hoe je ze gaat aanpakken puntsgewijs op papier te zetten. Op die manier orden je de gedachten en maakt het dat je er ’s nachts minder mee bezig bent.
Succes,
Cees Lijzenga
Bent u een slechte slaper? Lukt het u vaak niet op tijd naar bed te gaan, of wordt u te vroeg wakker? Misschien moet u uw slaappatroon eens onder de loep nemen. Plusabonnees legden hun vragen voor aan slaaponderzoeker Cees Lijzenga.
Wilt u meer weten over de somniobehandeling, een slaaptherapie via internet? www.somnio.nl