De vraag
Mijn vriend heeft een voetfetisj
Beste Jolet,
Ik (37) ben een vrouw en heb al twaalf jaar een vriend van dezelfde leeftijd. Sinds het begin hebben we seksuele problemen. Mijn vriend heeft onder andere een voetfetisj – hij heeft eigenlijk alleen belangstelling voor mijn voeten. Al het andere fysieke contact, wat voor mij een liefdesuiting is, is voor hem een opgave. We hebben al twee jaar niet gevreeën. Qua seks komt mijn vriend alleen via extreme filmpjes en plaatjes op internet aan zijn trekken.
Het stoort ons beiden dat zijn seksuele beleving meer met marteling en onderdanigheid te maken heeft dan met liefde. Vroeger is hij in therapie geweest; daar kwam uit dat hij moet accepteren hoe hij is. Nu wil hij geen therapie meer, vooral uit schaamte. We hebben het verder heel goed samen, maar we liggen met onze ruggen naar elkaar toe in bed. Het voelt alsof we tot elkaar zijn veroordeeld. Wat denkt u: heeft therapie nog wel zin?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit is voor u beiden heel moeilijk. Mensen met zo’n specifieke erotische voorkeur kunnen maar twee kanten op: proberen de aandrift kwijt te raken, of hem accepteren en op een veilige manier een uitlaat zoeken. Therapie zal de seksuele voorkeur van uw vriend niet veranderen zolang hij niet gemotiveerd is. Dat is een keuze voor uw vriend. Nu gaat het over uzelf: wilt u deze relatie behouden, ook al past u seksueel niet bij elkaar?
Ik heb wel het gevoel dat de seks de sfeer tussen u beiden nogal bemoeilijkt. Hierbij zou een relatietherapie u beiden wel kunnen helpen – enkele gesprekken om er samen beter mee te kunnen omgaan. Dat werkt alleen als u kunt accepteren dat uw geliefde op deze manier zijn lust beleeft. Ik wens u daar liefde en wijsheid bij.