De vraag
Waarom lukt het niet met de seks?
Beste Jolet
Ik (31) heb ruim anderhalf jaar een relatie met een man (35). Alles gaat prima. Het enige wat ik mis, is fijne seks op een ontspannen manier. Als we vrijen, gebeurt dat klungelig en onhandig. Zijn penis wordt nooit echt stijf. Ik merk dat mijn vriend seks ook een opgave vindt. Ik word er erg onzeker van. We vrijen weinig en ik vrees dat dat komt doordat hij ertegen opziet. We zijn naar een seksuoloog geweest. Daar kwam naar voren dat hij er moeite mee heeft dat ik ontevreden ben over mijn brede heupen, en dat we er te weinig over praten – maar erover praten kan mijn vriend niet. Ik heb nooit eerder seksuele problemen gehad. Wat moet ik hier nu mee?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ook mijn advies is: praat erover, desnoods per e-mail. Mijn tweede advies is: geef meer aandacht aan uw eigen opwinding. Ik krijg de indruk dat u het initiatief aan uw vriend overlaat om hem niet in verlegenheid te brengen. Maar uw zin in seks lijkt me groter dan die van hem. Wees daar maar blij mee en probeer er gebruik van te maken! Poets uw zelfvertrouwen op, zodat u overtuigend het initiatief kunt nemen. Ga regelmatig voor de spiegel staan en verzoen u met uw heupen – waarom zouden die niet sexy zijn? Misschien helpt het om bij kaarslicht te vrijen of lingerie te dragen die uw meest erotische kanten benadrukt?
Uw seksbeleving dreigt te veel getemperd te worden door de zorg om uw vriend. Aarzel daarom niet om in uw eentje van seks te genieten. Misschien kunt u samen vrijen zonder penetratie? Of samen masturberen? Probeer maar gewoon uit op welke manier u zelf ontspannen kunt genieten en hem kunt opwinden.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.