De vraag
Ik heb een lichte vorm van autisme; hoe ontwikkel ik meer empathie?
Vier jaar geleden heb ik ontdekt dat ik een lichte vorm van autisme heb. Een gebrek aan empathie leidt geregeld tot problemen, zoals in de relatie die ik drie jaar lang had. Ik weet nu dat ik nul komma nul inlevingsvermogen heb, waardoor ik onbewust te veel mijn eigen gang ga en zo mijn zin doordrijf. Hoe train ik empathie?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is een goed teken dat je relatie drie jaar duurde. Zo’n onaardige partner ben je dus niet. Bovendien ben je je bewust van wat je zwakke punt is. Dat is een goed begin. Empathie is ‘vanzelf aanvoelen’. Dat gevoelsmatige mis je vermoedelijk, maar je kunt wel leren om de non-verbale signalen van anderen op een bewuste manier te ‘lezen’.
Het beste zal dat lukken met training of begeleiding die is afgestemd op je persoonlijke eigenschappen. Daarom adviseer ik je terug te gaan naar de psycholoog of de instelling die destijds de diagnose heeft gesteld. Weet je dat er datingsites zijn speciaal voor mensen met eigenschappen als die van jou? Dit is er eentje: www.apartner.nu. Mensen met klachten in het autismespectrum kunnen heel trouwe en eerlijke partners zijn. Geef de moed dus niet op.