De vraag
Ik (55) durf opeens niet meer hard te rijden
Beste Jan,
Ik ben 55 jaar. Sinds ca. twee jaar werd ik steeds banger om met auto op de snelweg te rijden. Nu durf ik dat helemaal niet meer. Ik rij nog wel in de bebouwde kom (40-50 km), maar buiten de bebouwde kom en harder dan 50 km gaat ook niet meer. Ik krijg dan namelijk druk in nek en achterhoofd, angst en een sterke neiging om heel hard te remmen. Dat heb ik ook enkele malen gedaan en nu durf ik helemaal niet meer sneller te rijden. Wat kan ik zelf aan dat probleem doen? Ik ben helemaal wanhopig geworden.
Vriendelijke groet,
Hanna B.

Het advies
Beste Hanna,
Ervan uitgaande dat de rijangst niet gevolg is van een ongeval of verkeerstrauma, zou het snelheidsprobleem kunnen komen door verkramping ten gevolge van een paniekstoornis. De rijangst die je omschrijft begint bij veel mensen al voor het 50e jaar. Mogelijk dat in dit geval jouw angstgevoeligheid samenhangt met overgangsklachten? Daarbij zie je namelijk ook geregeld dat er boven het 50e jaar extra gevoeligheid voor angst begint te ontstaan.
Autorijden biedt bij uitstek een voedingsbodem voor verkramping en snelheidsproblemen omdat je tijdens het rijden ervaart dat je bij angst een rustige omgeving nodig hebt. Het gevolg is dat je je gedwongen voelt om de snelheid te laten zakken. Daarnaast zijn er soms lichamelijke facetten als evenwichtsproblemen etc, die de angstgevoeligheid in de auto kunnen verhogen.
Daarom is het belangrijk om wel de oorzaak van de huidige rijangst te kennen. Omdat je zelf erg beperkt bent in het maken van snelheid, denk ik dat je zonder rijangstcoach moeilijk de spiraal zelf kunt doorbreken. Een rijangstcoach is in veel plaatsen in Nederland aanwezig.
Hier kun je verwijsadressen zoeken:
Een rij-instructeur kan in de regel onvoldoende ondersteuning bieden omdat het niet om de techniek, maar om de verkramping en angstreactie gaat. Een rijangstcoach richt zich dus op deze factoren.
Vriendelijke groeten,
Jan van den Berg
• Psycholoog Jan van den Berg (41) is werkzaam bij het Angstbehandelcentrum IPZO. Het IPZO is gevestigd in Nijmegen, Den Bosch, Rotterdam, Nieuwegein, Bussum en Rotterdam. Vergoeding van de psycholoog is mogelijk vanuit de basisverzekering. Rijangst wordt veelal aangepakt in combinatie met een gespecialiseerde rijangst-coach.
• Neem een kijkje op zijn site: Angstbehandelcentrum IPZO
• Meer lezen?
Jan van den Berg, Cindy Boon & Laura van Bergen, Omgaan met rijangst, Bohn Stafleu van Loghum
Jan van den Berg
Psycholoog Jan van den Berg is werkzaam bij het Angstbehandelcentrum IPZO. Het IPZO is gevestigd in Nijmegen, Den Bosch, Rotterdam, Nieuwegein, Bussum en Rotterdam. Vergoeding van de psycholoog is mogelijk vanuit de basisverzekering. Rijangst wordt veelal aangepakt in combinatie met een gespecialiseerde rijangst-coach.
Bekijk profiel