De vraag
Mijn dochter (4) tekent prinsesjes, wat betekent dat?
Beste Theresa,
Mijn dochter vind ik grappig, lief en wijs. Later wil ze Doornroosje worden - het liefst loopt ze iedere dag verkleed als een prinses rond. Ik ben benieuwd wat deze twee tekeningen over haar vertellen.
Groeten van Maureen

Het advies
Expert
Theresa Foks-Appelman
Dag Maureen,
Ja, de meeste meisjes willen als ze 4 jaar zijn een prinsesje zijn. Dat past volgens Freud ook in de oedipale fase. En dit prinsesje staat al goed met haar beide benen op de grond. Ze heeft haar “standpunt” ingenomen. Ook de lange nek, waarmee ze haar hoofd kan draaien en 'ja' of 'nee' kan knikken, is duidelijk aanwezig. Dat wil zeggen dat ze weet wat ze wil.
In haar buik tekent ze één stipje, dat is misschien de navel, waarmee ze nog met mama verbonden is.  De twee grotere rondjes zouden best wel eens kunnen betekenen dat ze wat last van buikpijn heeft, misschien door spanningen. Ze gebruikt haar handen niet in de tekening. Is ze misschien onhandig? Of wat verlegen? Het kan zijn dat ze hierin nog wat geholpen moet worden.
In de tweede tekening lijkt ze wel een zonnebloem getekend te hebben. In elk geval ligt de nadruk op groei, door de lange stengel. Groeien en groot worden is iets wat kinderen vaak horen: “Wat ben jij groot geworden!” Daar is ze wel trots op. De hartjes erbij vertellen dat ze lief wil zijn, maar ook dat ze voelt dat papa en mama (zijzelf staat in het midden) van haar houden.
Veel plezier met je dochter,
Vriendelijke groet
Theresa
• Theresa Foks-Appelman (1945) is geregistreerd creatief therapeut beeldend, vaktherapeut en Sandplay therapeut. Zij werkt sinds 1996 in een eigen praktijk voor Creatieve Therapie met kinderen, ouders en volwassenen. Ze geeft sinds 1995 cursussen en workshops over de betekenis van kindertekeningen.
Meer lezen?
Theresa Foks-Appelman, Kinderen geven tekens, uitgeverij Eburon
Of kijk naar de Engelse versie: www.childrendrawings.8m.com
Neem een kijkje op haar site: Praktijk Nuenen: www.kindertherapie.8m.com
Dit vind je misschien ook interessant
Artikel
Het papabrein
Zwanger zijn is echt niet voorbehouden aan vrouwen; de man wordt in die negen ­maanden al net zo kl...
Lees verder
Artikel
Het papabrein
Lees verder
Branded content
Hoe cadeaus geven je relaties kan verdiepen
Natuurlijk draaien kerst en Sinterklaas niet alleen maar om cadeaus, maar de feestdagen zijn wel het...
Lees verder
Branded content
Hoe cadeaus geven je relaties kan verdiepen
Lees verder
Training
Leer loslaten
Leer de controle los te laten en te leven volgens je waarden.
Lees verder
Training
Leer loslaten
Lees verder
Column
Woord en beeld
Meer dan ‘mammamama’ zegt ze nog niet, mijn dochter van net een jaar. Toch begrijpen we elkaar p...
Lees verder
Artikel
Hoe maak je kinderen weerbaar?
De wereld is vol gevaren, maar binnenzitten is ook niet gezond voor een kind. Hoe leer je kinderen z...
Lees verder
Kort
Beslisvaardigheid maakt sterk
Kinderen die goed kunnen beslissen, hebben later minder vaak emotionele en gedragsproblemen. Dat sug...
Lees verder
Kort
Autist speelt als baby al anders
In de manier waarop baby’s spelen zijn al aanwijzingen voor autisme te bespeuren, hebben Ameri...
Lees verder
Advies
Dochter (4) is opeens steeds boos
Lees verder
Artikel
‘Ik vond het heel moeilijk om iets over haar dood te zegge...
Leren praten over verlies, het delen van ervaringen en steun geven en krijgen. Leerlingen die in hun...
Lees verder
5602