De vraag
Mijn zoon (9) zit steeds onder de blauwe plekken
Beste mevrouw van Geldorp,
Mijn zoon van 9 jaar onderneemt voldoende – maar hij weet nog niet goed wat zijn grenzen zijn.
Hierdoor valt hij regelmatig en heeft hij vaak blauwe plekken. Hoe kan ik dit voorkomen, zonder dat dit dat dit ten koste gaat van zijn ‘durf’?
Hartelijke groet,
Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Kinderen vallen veel. Op zich hoeft het geen probleem te zijn; men leert met vallen en opstaan is niet voor niets het gezegde. U lijkt zich echter ook zorgen te maken.
Heeft u een idee hoe het komt dat hij vaker valt dan zijn leeftijdsgenootjes? Mogelijk heeft het te maken met zijn motorische ontwikkeling die nog in gang is, met impulsiviteit of met zijn concentratievermogen.
U zou met hem situaties kunnen doorspreken waarin het vaak voorkomt dat hij valt. Is dit bijvoorbeeld op het schoolplein – als hij zich erg druk voelt -, of tijdens de gym omdat hij het moeilijk vindt? U kunt met hem verzinnen wat hij kan doen in dat soort situaties. U zou bijvoorbeeld een rustiger spel met hem kunnen gaan spelen als hij zich druk voelt worden, of kunnen vragen of zijn meester hem wil helpen bij gym.
Kortom, het lijkt me goed om een beter beeld te krijgen van wanneer hij meer valt – en probeert u zich er tegelijkertijd niet teveel zorgen over te maken.
Groeten,
Lieve