De vraag
Meer pijn bij overbelasting?
Ik heb sinds vorig jaar bij vlagen last van pijn in mijn borstbeen. Volgens de huisarts is dat het Syndroom van Tietze, een reuma-achtige aandoening aan het kraakbeen in de borstkas. Voor mijn gevoel speelt het vooral op in tijden dat ik me overbelast voel. Kan dat kloppen? Hoe ligt die link dan precies?

Het advies
U heeft af en toe last van pijn in uw borstbeen en de huisarts heeft het syndroom van Tietze gediagnosticeerd. Dit wordt ook wel costochondritis genoemd. In de volgende link van de NHG, het Nederlands Huisartsen Genootschap, kunt u meer lezen over het syndroom van Tietze: www.thuisarts.nl/syndroom-van-tietze/ik-heb-syndroom-van-tietze Het gaat om een pijnlijke ontsteking van de kraakbeenverbinding tussen het borstbeen en de rib of enkele ribben, vaak onderaan het borstbeen. Het gaat meestal vanzelf weer over, maar kan ook weer terugkomen zoals u beschrijft.
Het syndroom van Tietze kan ontstaan door verschillende oorzaken en een daarvan is overbelasting, bijvoorbeeld door het dragen van een zware rugzak. Uw waarneming dat u er meer last van heeft als u zich overbelast voelt kan dus goed kloppen. Overbelasting kan er ook voor zorgen dat het niet snel overgaat of weer terugkomt.
Bij overbelasting kan men daarbij niet alleen denken aan het dragen van een fysiek zware last, maar ook aan mentale belasting. Daardoor gaan mensen namelijk vaak minder goed slapen, zijn ze meer vermoeid, gaan ze in elkaar zitten en krijgen ze meer gespannen spieren. En dat leidt tot irritatie van het betreffende kraakbeen en dus pijn.
Het is goed op te lossen met pijnstillers, rust nemen, het verbeteren van uw conditie en uw houding. Daarbij kan Mensendieck therapie helpen. In de acute fase kunnen oefeningen te pijnlijk zijn, dus goed afwegen daarin is belangrijk. Er is ook een website van de landelijke vereniging van Tietze en costochondritis patienten: www.tietze.nl/