De vraag
Is de ‘Interne criticus’ zoiets als een ‘Gekwetst kind’?
Beste Fred,
Af en toe heb ik last van een gewond innerlijk kind. Kan je dat gelijk stellen met een inwendige criticus?
Groet Wietske

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Wietske,
De ‘interne criticus’ en het ‘gekwetste kind’ zijn gemoedstoestanden die wezenlijk van elkaar verschillen. Wanneer je interne criticus actief is dan ben je heel streng en straffend tegen jezelf. Je bent kwaad op jezelf  omdat je niet voldoet aan de normen die je hanteert.
De gemoedstoestand van het gekwetste kind is die van verdriet, angst en alleen staan. De interne criticus is ontstaan om het gekwetste kind te beschermen. Om ervoor te zorgen dat het gekwetste kind geen kritiek meer krijgt van de buitenwereld. De interne criticus is dus een op hol geraakte beschermer.
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.