De vraag
Hoe herken ik die innerlijke kritische stem tijdig?
Beste Fred,
Mijn ‘kritische ik’ is zo vlug, dat mijn partner ‘m vaak eerder in de gaten heeft dan ik. Hoe herken ik die innerlijke kritische stem?
Vriendelijke groeten,
anoniem

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste anoniem,
Dat is het lastige met die interne criticus: je bent zo gewend geraakt om alles wat je doet van innerlijke kritiek te voorzien, dat je het niet eens meer door hebt. De eerste stap om je interne criticus aan te pakken, is bewustwording. In wat voor situaties slaat hij toe, wat zegt hij dan, en hoe reageer je daarop? De opdracht ‘Word je bewust van je innerlijke criticus’ op dag 6 in de training kan je daarbij helpen. Voer deze opdracht intensief uit, een paar weken lang – je zult merken dat je steeds vaker en steeds eerder door hebt dat je innerlijke kritische stem aan het woord is. Meer hierover lees je vanaf pagina 35 in het boek ‘Denk je sterk’.
vriendelijke groet,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
• Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut en coach Fred Sterk en psycholoog Frederike Mewe.