De vraag
Hoe ga ik om met hardnekkige negatieve gedachten?
Beste Fred,
Na de cursus zit ik nog een beetje met het volgende probleem; het lukt mij nog niet om met de interne criticus om te gaan wanneer hij zich, zoals hij bij mij vaak doet, presenteert in de vorm van een soort zelfmedelijden. Ik denk op die momenten namelijk niet ‘Wat doe je dat slecht’ of ‘Wat zie je er verschrikkelijk uit’, maar vooral ‘Wat is het toch eigenlijk zielig dat je echt helemaal niets kan’ of ‘Jeetje, je zal maar je hele leven met dat lijf moeten doen, het is toch sneu dat je je hele leven nooit mooi gevonden zult worden.’
In die situaties vind ik het heel lastig om de interne criticus aan te pakken, omdat de negatieve gedachte dan al zo een vaststaand feit lijkt te zijn, dat het eigenlijk op het moment zelf veel prettiger voelt om jezelf dan maar over te geven aan die ‘troostende arm’, en een grote huilbui die toch weer een beetje oplucht.
En ik begrijp zelf wel dat je daardoor eigenlijk alleen maar die onderliggende negatieve gedachte steeds verder versterkt, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik er anders mee om moet gaan. Heb jij daar tips voor? Bij voorbaat veel dank.
Groet, een cursist

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Ik begrijp dat je soms verdrietig bent (je noemt het zelfmedelijden, maar daar ben ik het niet mee eens). Het lijkt erop dat je je dan overgeeft aan je negatieve overtuiging. Je voelt dan dat de negativiteit waartegen je vecht overwint. En dat is op zichzelf ook verdrietig.
Het is verdrietig tot de conclusie te komen dat je echt niets kan of 100% lelijk bent. Ik kan me voorstellen dat zo’n huilbui dan helpt. Het is ook niet de bedoeling dat je alleen maar vecht tegen je interne kritiek. Soms kun je niet anders dan begrijpen troosten (en je laten troosten). Na zo’n huilbui kun je waarschijnlijk weer beter zien dat het verdriet vooral  komt door de overtuiging dat je lelijk bent en niets kunt, en niet doordat dat echt zo is.
Dat de werkelijkheid over jou veel genuanceerder is dan je dacht in je diepste verdriet. Iedere keer wanneer je dit realiseert als je uit je huilbui komt, zul je steeds minder geëmotioneerd raken. Bedankt voor je vraag en veel sterkte en succes in je ontwikkeling.
Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.