De vraag
Ik voel me een mislukte moeder
Het ouderschap vind ik het mooiste wat er is, maar ook beklemmend. De verantwoordelijkheid drukt op me, het is voor mij lastig om me echt verbonden te voelen met mijn zoontje en als het me bijvoorbeeld niet lukt om hem te troosten, word ik ongeduldig en vind mezelf een mislukkeling.

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Het moederschap kan overweldigend zijn. Je leven verandert enorm en je hebt er inderdaad een grote verantwoordelijkheid bij. Dat kan zorgen voor mixed feelings. Je hart erover luchten is een belangrijke eerste stap. Vervolgens kun je een paar dingen doen.
Om meer verbinding te krijgen met je zoon kun je elke dag bewust momentjes creëren waarop je echt even helemaal met hem bezig bent. Samen kletsen, knuffelen of een boekje lezen, hem bewust observeren. Zoek naar dingen die jij zelf wel fijn en leuk vindt om met hem te doen.
Om met meer vertrouwen in je rol als moeder te staan, kun je de komende tijd elke avond terugdenken aan waar je die dag met je zoontje van genoten hebt en wat je gelukt is, waar je trots of blij mee bent.
Op momenten dat je dat benauwde gevoel krijgt, kun je even heel goed bij jezelf stilstaan: waar in je lijf voel je iets? Wat voel je?
Adem er rustig naartoe en kijk welke emotie er opkomt als je er ruimte aan geeft. Bedenk dan daarna wat de situatie was, wat je nodig hebt van jezelf en/of een ander. En probeer dat met je partner of een vriend(in) te delen.