De vraag
In mijn dromen leef ik in een verlaten wereld
Beste Ada,
Ik droom vaak dat ik in mijn ouderlijk huis wakker word en alleen ben. Ik zoek naar mensen, maar vind niemand. Heel de wereld lijkt verlaten en stil. Als ik dan uiteindelijk ga rondrennen vind ik mensen zonder gezicht. Ik wil hen vragen wat er aan de hand is, maar ze kunnen niet antwoorden want hebben geen oren nog mond noch ogen. Uiteindelijk doe ik iets in mijn droom. Ik spring van een gebouw of in het water. Het lijkt of ik zelfmoord pleeg in de droom en dan word ik wakker.
Groeten van Marloes

Het advies
Dag Marloes,
Het lijkt me heel onaangenaam voor je dat je deze droom vaak hebt. Wat ik een sterk punt van je droom vind, is dat je je pogingen niet opgeeft: je zoekt en rent. Dáár zit power in. Je pogingen leiden niet tot resultaat, je zult je wel machteloos voelen, maar je hebt zeker energie en doorzettingsvermogen. Je draait in een kringetje rond in je zoektocht naar contact. Ook in je leven overdag is dat misschien zo. Je voelt je soms denk ik wel alleen.
Je droom speelt zich af in je ouderlijk huis. Dat wijst er waarschijnlijk op dat je te maken hebt met een patroon dat al op heel jonge leeftijd is ontstaan. Je zou eens kunnen nadenken over hoe het vroeger bij je thuis ging met contact en nabijheid: hoe waren de onderlinge contacten, was er sprake van echt contact, wat deed jij om contact te zoeken en hoe verliep het dan verder? En hoe voelde je je daarover?
Ik vraag me af of je deze droom vaak hebt en of je ook andere, meer aangename dromen hebt. Mocht je deze droom echt vaak hebben, en nooit of heel zelden andere dromen, dan denk ik dat het een goed idee is om eens met een therapeut over je droom te praten en te kijken wat je er mee kunt. Je hebt beslist de power in huis om daar iets goeds mee te kunnen doen.
Ik wens je veel succes,
Met hartelijke groet,
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl