De vraag
Ik droom van mijn ex
Hallo Ada,
Ik had een relatie met een man. Twee maanden geleden is deze relatie door hem verbroken. Ik was hier erg verdrietig om. Ik kan rationele redenen bedenken waarom het niet werkte, maar mijn gevoel is zeker nog niet weg. Ik hield van deze man.
Ik droomde vannacht dat we met een stel vrienden van hem waren. We sliepen met z’n allen bij elkaar in een ruimte nadat we uit geweest waren. Hij ging vrijen met een van de vrouwen die daarbij waren en vond dat ik dat maar normaal moest vinden. Ik voelde me gekwetst, verlaten en afgewezen.
Groeten van A.B.

Het advies
Beste A.B.
Het is een pijnlijke periode voor je en dat weerspiegelt zich in je droom. Ik weet natuurlijk niet of je dit soort situaties – dat je vreemdgaan maar normaal moest vinden – in werkelijkheid ooit met je ex-vriend hebt meegemaakt. Mocht dat het geval zijn, dan gaat je droom over zo’n herinnering. Het kan ook zijn dat zoiets nooit is gebeurd, maar dat je er wel bang voor bent geweest.
Maar ik denk dat je je droom vooral kunt zien als deel van het rouwproces dat je op dit moment meemaakt. Dromen helpen je om gevoelens te verwerken, dus ook je gevoelens van verdriet en rouw over jullie beëindigde relatie. Deel daarvan is dat je je langzamerhand een nieuwe werkelijkheid eigenmaakt. Je ex-vriend is nu hij niet meer bij jou is, een potentiële partner voor iemand anders. Misschien ben je daar soms in gedachten ook mee bezig.
Rationeel weet je misschien dat het beter is dat deze relatie is beëindigd, maar je voelt je gewoon – net als in je droom – gekwetst, verlaten en afgewezen.
Beste A.B.: ik hoop dat je met een beetje vriendelijkheid/mildheid voor jezelf naar je verdriet en gevoel van afwijzing kunt kijken.
Met hartelijke groet
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl