De vraag
Ik word onzeker als ik beoordeeld word
Beste Fred,
Ik heb gemerkt dat ik mijn zelfvertrouwen een duik neemt als ik het gevoel heb beoordeeld te worden en denk dat ik ‘de test’ niet haal. Dat ontdekt wordt dat het min of meer gebakken lucht is of dat ze meer van me hadden verwacht. Ik sta niet te bluffen of zo, juist niet. Ik maak me eerder kleiner dan groter…. En dan nog die angst. Ik vind het zo raar dat ik het op veel momenten wel heb en kan. Op een ander moment als ik het belangrijk vind, ben ik het kwijt of voel ik me heel onnatuurlijk doen. Hoe
kan dat nou?
groeten van Kasteel

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Kasteel,
Het lijkt er op dat je last hebt van een minderwaardigheidsvalkuil. Die veroorzaakt het gevoel dat er iets fundamenteel schort aan je. In voor jou belangrijke (beoordelings)situaties wordt een negatieve overtuiging getriggerd en krijg je de angst door de mand te vallen. Ook jij moet je bewust worden van deze valkuil in die zin dat je je angstgedachte of overtuiging (er is iets fundamenteel mis met mij, dat wordt ontdekt en dan word ik afgewezen) moet leren relativeren.
Vaak is de angst zelf de reden waarom je je minderwaardig voelt. Vervolgens moet je in die situaties oefenen met het juist laten zien van je onzekerheid. Dat is de grote opdracht. Dat is natuurlijk heel  spannend. Maar daar ligt de uitdaging. Uiteindelijk zul je steeds minder angstig zijn.
vriendelijke groet,
Fred Sterk