De vraag
Ik weet niet welk werk ik wil gaan doen
Geachte heer Tiggelaar,
Ik heb ontslag genomen bij mijn baan en heb mezelf een sabbatical gegeven omdat ik werkelijk geen idee heb wat ik wil gaan doen. Ik denk eraan een loopbaanbegeleider te benaderen maar vraag me af of ik niet eerst zelf wat duidelijkheid moet hebben, omdat het anders misschien weggegooid geld is.
Groeten van Twijfelkont

Het advies
Ben Tiggelaar
Veranderexpert
Beste Twijfelkont,
Veel mensen zijn bang om foute keuzes te maken. Ze zijn bang dat ze mogelijkheden, goedkeuring, vrijheid, vrienden of wat dan ook verliezen door de keuzes die ze maken.
Die angst voor fouten en verlies is een natuurlijk gegeven. Ons brein overdrijft potentieel verlies altijd met minimaal een factor twee. Honderd euro verliezen heeft minstens twee keer zoveel impact op ons als honderd euro winnen. Triest eigenlijk, maar wel waar.
Mijn eerste advies is daarom: laat je niet gek maken door je angst voor de verkeerde keuze. Kies gewoon! Tot die tijd zul je sowieso niet weten of je keuze goed of fout is. Experimenteer. Leer. Noem dat ook zo naar jezelf en naar je omgeving. Probeer dingen uit en spreek met jezelf af dat je na drie, zes of negen weken eerlijk met jezelf evalueert en weer een volgende stap zet.
Misschien ben je een jaar aan het experimenteren voor je de juiste baan hebt gevonden. Misschien gaat het veel sneller. Wat maakt dat uit? Of vind je werken zo ongelofelijk belangrijk dat de wereld vergaat als jij niet in één keer de goede keuze maakt? Lijkt je dat een realistische gedachte?
Veel succes,
Ben
• Ben Tiggelaar (1969) is onderzoeker, schrijver en trainer. Zijn passie is om mensen te helpen hun dromen om te zetten in actie. Hij studeerde communicatiewetenschap en doet promotieonderzoek naar gedragsverandering in organisaties. Ben is getrouwd en vader van vier dochters.
Neem een kijkje op zijn site: www.tiggelaar.nl en ontdek met de Dromen-durven-doen-Test in enkele minuten hoe goed u bent in veranderen!
Meer lezen?
• Ben Tiggelaar, Doen!, Spectrum,
• Ben Tiggelaar, Dromen, durven, doen, Spectrum.