De vraag
Ik voel mijn lijf niet als ik eet
Beste mevrouw Zeelenberg,
Waar ik moeite mee heb: ik voel mijn lichaam niet goed of soms helemaal niet als ik aan het eten ben of wil gaan eten.
Eten roept verkramping in mijn lijf op waardoor ik meer eet. Het lijkt alsof ik juist eet om mijn lijf te voelen. Van genieten is geen sprake, terwijl ik eten klaarmaken een prettige bezigheid vind. Hoe kan ik hiermee omgaan?
Vriendelijke groet,
Annemiek

Het advies
Rita Zeelenberg
Mindfulness & Mindful eten
Beste Annemiek,
Dankjewel voor je vraag. Wat jij beschrijft is erg herkenbaar. Veel mensen eten op de automatische piloot, zonder af te gaan op signalen van hun lichaam die zeggen wanneer het iets nodig heeft, wat en hoeveel.
Het is goed dat je beseft dat je moeite hebt je lichaam te voelen. Bewustzijn van wat je niet voelt, is een belangrijke eerste stap om iets te veranderen. Met mindfulnessoefeningen kun je leren beter naar je lichaam te luisteren. Een bijzonder goede oefening is de ‘bodyscan’. Hierbij geef je stap voor stap je volle aandacht aan elk lichaamsdeel, waarbij je van moment tot moment zo goed mogelijk ervaart wat je daaraan op dat moment kunt opmerken.
Als je dit regelmatig doet vergroot je je gevoeligheid voor lichaamssignalen. Deze oefening maakt een belangrijk deel uit van elke mindfulnesstraining. In de online training Mindful eten besteden we er in les 3 aandacht aan. Het is de basis van het goed ervaren van honger en verzadiging van binnenuit.
Je schrijft ook dat eten verkramping in je lijf oproept. Ik denk dat het belangrijk is om je te verdiepen in deze reactie. Hoe voelt die verkramping, is het lichamelijk of ligt het meer op een ander vlak? Ervaar je het altijd of vooral in bepaalde omstandigheden? Is dit al lang zo?
Misschien zou je een tijdje een dagboekje kunnen bijhouden hierover, of kun je er eens over praten met een vriend of vriendin. Meer inzicht in de aard van dat gevoel van verkrampen is een belangrijke stap om ruimte te maken voor ontspanning en meer genieten.
Heel veel succes,
Rita Zeelenberg