De vraag
Weinig honger door mindful eten
Ik ben al jaren eetverslaafd en heb mijn vele eetbuien altijd gecompenseerd met diëten, overmatig sporten, braken en laxeermiddelen. Ik ben inmiddels bijna 3 jaar niet meer aan het diëten, overmatig sporten, braken of laxeren. Maar mijn hongergevoel is daardoor behoorlijk ontregeld.
Als ik nu mindful eet en goed voel wat mijn lichaam aangeeft dan ben ik redelijk snel vol. Ik ben dan bang dat ik niet genoeg voedingsstoffen binnen krijg waardoor mijn lichaam op de spaarstand gaat en ik weer aankom zonder dat ik teveel eet. Kan ik mijn lichaam hierin vertrouwen dat een vol gevoel ook werkelijk goed is, ondanks dat ik dan niet veel gegeten heb?
Ik eet 3 maaltijden per dag en gemiddeld 1 x tussendoor iets. Ik ben bang dat als ik vaker eet, dat dit weer een trigger is om door te eten. Daardoor is het voor mij belangrijk dat ik, wanneer ik vol zit en stop niet na een uur alweer honger krijg. Want dan blijf ik eten.
Kunt u hier iets over zeggen?

Het advies
Rita Zeelenberg
Mindfulness & Mindful eten
Wat goed om te lezen dat je na een verstoorde relatie de extremen in je eetgedrag nu al zo lang achter je kunt laten. Wel logisch dat je systeem van spijsvertering ontregeld is en je moeite hebt met het herkennen en interpreteren van de signalen van je lichaam.
Op zich klopt het dat je als je mindful eet redelijk snel vol kunt zijn. Je maag is eigenlijk niet zo groot, en per maaltijd heb je eigenlijk maar een beperkte hoeveelheid voedsel nodig om deze te vullen. Wat veel mensen doen is overstappen op het nemen van meerdere kleine maaltijden per dag. Bijvoorbeeld 5 of 6 in totaal. Zo zorg je dat je voldoende voedingsstoffen neemt, maar ook dat je verzadigingsgevoel op peil blijft, wat helpt om tussendoor snacken te beperken.
Mogelijk zou jij dit ook kunnen proberen. Maak dan van de extra maaltijden geen tussendoortje maar een serieus eetmoment. Maak je bord mooi op, ga aan een tafel zitten en eet rustig. Daarmee baken je het eetmoment af en verklein je de kans dat het een trigger vormt om door te eten. Hopelijk helpt dat ook om dan langzaam je angst om te overeten kwijt te raken en steeds meer op je eigen eetintuïtie te gaan vertrouwen.
Overigens kan het geen kwaad om eens te rade te gaan bij een voedingsdeskundige, zoals een diëtist of een gewichtsconsulent. Hij of zij kan aangeven of je voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt en kan je ook adviseren over ingrediënten en combinaties die een goede verzadiging geven.