De vraag
Waarom droom ik zoveel?
Ik droom te veel. Vaak word ik ’s ochtends moe wakker doordat ik zo intens en realistisch heb gedroomd. Het onderwerp doet er niet toe: mijn dromen gaan vaak over alledaagse dingen. Maar de intensiteit is zo groot dat ik ze beleef als het echte leven. De rest van mijn dag ben ik dan in een verwarde bui. Waarom droom ik zoveel en zo intens, en wat kan ik ertegen doen?

Het advies
Expert
Jaap Lancee
Slapen en dromen
Iedereen droomt, maar niet iedereen beleeft dat zo intens en herinnert het zich overdag. Helaas is er nog weinig onderzoek gedaan naar veel en intens dromen.
Wat we wel weten is dat veel dromen gaan over wat we overdag hebben meegemaakt en vooral over waar we aan gedacht hebben. Als je dus gejaagd leeft of veel piekert, kun je hierdoor intenser dromen. Dromen worden ook gestuurd door emoties en verwachtingen. Dus als je een negatieve emotie of verwachting hebt, roept dit negatievere beelden op.
Ontspanningsoefeningen voor het slapengaan zouden daarom zinvol kunnen zijn. Als je rustig inslaapt, is de kans groter dat je die rust meeneemt in je dromen. Ook een techniek die gebruikt wordt voor nachtmerries kan misschien behulpzaam zijn.
Mensen schrijven hun herhalende nachtmerrie op en bedenken er een beter einde bij. Deze nieuwe nachtmerrie beelden ze zich dan overdag in. Hierdoor neemt de emotionele lading van de dromen af en dat heeft een positief effect op de nachtmerries. Meer over deze techniek lees je hier.
Dit zou je kunnen toepassen op je drukke dromen. Bedenk een rustiger einde, bijvoorbeeld dat je gaat liggen of een dutje gaat doen, en beeld je dat overdag in. Hier is dus nog geen onderzoek naar gedaan, maar wel het proberen waard.