De vraag
Ik droom in slow motion
Beste Ada,
Als ik droom gaat het vaak over langzaam draaiende voorwerpen of rijdende auto’s. In slow motion. Ik vind het heel vervelend om langs windmolens te rijden in de auto. De molens draaien altijd langzaam en niet tegelijk, net als in mijn droom. Ik krijg er een raar gevoel bij en als ik kan ontwijk ik om er naar te kijken.
Ineke

Het advies
Beste Ineke,
Deels is je droom ’s nachts de realiteit van overdag: je vindt het vervelend langs windmolens te rijden. Daarnaast neemt de droom als het ware elementen uit je leven overdag over die goed bij je innerlijke gevoel passen. Iemand die bijvoorbeeld moeite heeft met autoriteit, droomt van de dictator die hij de vorige dag op TV heeft gezien. Bij jou geven juist déze beelden misschien jouw gevoel van een machteloos of angstig ongeduld weer.
Enerzijds wil je niet naar de molens kijken, anderzijds nemen ze al je aandacht in beslag. Dan kun je maar het beste eens beter naar deze droombeelden kijken, want anders blijven ze je aandacht naar zich toe zuigen.
De molens geven je een raar gevoel zeg je. Misschien kun je ‘raar’ wat concreter maken. Ben je angstig, ongeduldig, machteloos, onder de indruk? Wat geeft je een raar gevoel: het langzame draaien, het langzame rijden, het niet gelijk draaien? De hoogte van de molens die jou misschien overschaduwen? Herken je iets van deze gevoelens in je dagelijkse leven?
Opmerkelijk is dat geen duidelijk onaangename gebeurtenissen plaatsvinden in je droom: je voelt je wel onprettig met die langzaam draaiende wieken, maar je kunt gewoon doorrijden. En: je hebt het stuur nog steeds in handen. Je kunt dan misschien niet het tempo, maar wél de route bepalen. En ook kun je bepalen waar je naar kijkt: hoe ziet het landschap er verder uit? Misschien is er meer dan alleen die windmolens. En dat geldt ook voor overdag: misschien heb je de neiging je aandacht te laten opslokken door onaangename dingen, maar je hebt het stuur van je leven wel degelijk in handen. Jíj bepaalt waarheen je koers en waarheen je aandacht gaat.
Met hartelijke groet,
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl