De vraag
Hoe voorkom ik dat ik ‘verzuip’ in mijn gevoel?
Beste Fred,
Ik heb heel veel geleerd van het boek en ook van andere boeken van jullie hand. Ik heb veel inzicht gekregen in het hoe en waarom ik op veel gebied angstig reageer.
Wat ik nu het meest moeilijk vind is dat ik, ondanks dat ik prima in staat ben om positieve gedachten tegen negatieve gedachten in te brengen en ontspanningsoefeningen te doen, toch veel moeite heb om juist naar mijn gevoel te kijken en er niet in te verzuipen. Dat verzuipen is me heel vaak overkomen, maar nu lijkt het wel alsof ik het onderdruk en dan komt dit angstgevoel als een boemerang heel heftig terug. Dus hoe kan ik toch naar angst kijken, zonder erin te verzuipen en er daadwerkelijk iets mee kunnen doen?
M.v.g. Martine

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Martine,
Goed om te horen dat je veel hebt gehad aan ‘Denk je sterk’ en de andere boeken! Ik lees dat je bang bent voor je (negatieve) emoties. Je bent bang erin te verzuipen.
Emoties komen in beweging als je er woorden aan geeft. Pas dan ben je ook in staat ze te onderzoeken. Een emotie heeft een fysieke- en betekeniskant. De fysieke kant van angst is die van opwinding. Je lichaam gaat zich voorbereiden op vechten of vluchten. Een aangeboren en verder volstrekt onschuldige reactie. Maar veel mensen worden daar angstig van omdat ze in de betekeniskant verkeerde conclusies trekken. ‘Ik kan dit niet aan’ of ‘ik draai door’. Ademhalingsoefeningen (de buikademhaling) werken goed om het lichaam weer rustiger te krijgen. Oefenen met het voelen en benoemen van je emoties kan je helpen om meer vertrouwen te krijgen in je eigen emotiekompas.
Probeer de volgende oefening dagelijks:
– Met je ogen dicht ontspannen zitten, voeten naast elkaar handen in de schoot
– Ga in gedachten je lichaam langs en ontspan je lichaam
– Zoek naar een spanningspunt in je lichaam (waar in je lichaam zit de meeste spanning?)
– Concentreer je op dit punt in je lichaam. Geeft een cijfer van 0-10 aan de spanning.
– Zoek vervolgens naar een punt in je lichaam waar de meeste ontspanning zit..
– Concentreer je op dit punt. Geef een cijfer voor de ontspanning in je lichaam (0-10)
– Ga nu weer naar het punt in je lichaam waar de spanning zit. Concentreer je daarop en geef een cijfer.
– Tenslotte ga je nog eens naar het punt in je lichaam waar de meeste ontspanning zit. Concentreer je daarop.
– Doe vervolgens de buikademhaling.
Met deze oefening (drie keer per dag een minuut of 5) oefen je in het voelen van je lichaam. Een goede oefening voor mensen die gevoelens vermijden.
Veel succes.
Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.