De vraag
Hoe stop ik mijn verlangen naar lekker eten
Hoe meer ik met minder en gezonder eten bezig ben, hoe groter mijn verlangen is naar lekker, ongezond eten. Kan mindful eten me daar vanaf helpen? Hoe?

Het advies
Rita Zeelenberg
Mindfulness & Mindful eten
Bij veel mensen geldt de wens om gezonder of minder te eten gepaard met ‘regels’ over welk eten goed is en welk eten slecht. Je vindt dat bepaalde voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld chocola of chips niet bij gezond eten horen. Terwijl je die dingen misschien wel heel lekker vindt en het eten ervan een bepaalde behoefte bij je vervult, bijvoorbeeld aan genot of aan een moment voor jezelf.
Hoe meer je je verlangen naar zulk voedsel weg probeert te stoppen, hoe harder het zijn best doet om gehoord te worden. Want de behoefte die erachter zit, wordt niet vervuld. Zo kun je het gevoel krijgen dat je alleen nog maar aan dat lekkers kunt denken.
Mindful eten kan je helpen te ontrafelen waar het verlangen dat je ervaart precies vandaan komt. Misschien kun je manieren bedenken om de achterliggende behoefte te vervullen zonder voedsel. Of misschien kun je jezelf ook gunnen dat dit lekkers deel blijft uitmaken van je voedingspatroon.