De vraag
Ik werk onregelmatig en wil afvallen
Beste Machteld,
Ik werk vaak onregelmatig; ik heb vaak avonddiensten en af en toe de verplichte nachtdiensten. Mijn avonddiensten zijn onregelmatig over de week verspreid, ik werk 4 van de 7 avonden.
Afgelopen jaar heb ik met behulp van fitness en een diëtiste geprobeerd af te vallen, maar eigenlijk word ik alleen maar zwaarder. Mijn buikomvang en vetpercentage nemen niet af. Ik heb aan meerder diëtistes om advies gevraagd hoe te eten in de avond- en nachtdiensten, maar tot nu toe heb ik niemand kunnen vinden die daar echt iets inhoudelijks over kon zeggen.
Nu realiseer ik me dat jij geen diëtiste bent, maar misschien kun je wel wat zeggen over hoe je het beste eetpatronen omlegt en niet eet om 08:00, 12:00 en 18:00 uur? Ik sta om 12:00 uur op en ga om 02:30 uur naar bed. Het moeilijkste moment is de lekkere trek als ik om 01:00 uur thuiskom.
Is het handig om tijdens de nachtdienst warm te eten of moet ik juist proberen zo weinig mogelijk te eten? Als ik werk, zit ik mijn hele dienst achter een computer, de enige beweging die ik heb is 20 meter naar de keuken of het toilet lopen.
Vaak is er ook geen tijd om uitgebreid pauze te houden, dus een wandelingetje tussendoor is niet haalbaar. Hoe voorkom ik dat ik ga eten omdat ik denk dat het moet, terwijl ik nog niet echt ‘honger’ heb, en hoe voorkom ik lekkere trek als ik thuiskom? Alvast bedankt voor je advies!
Groet, Parel

Het advies
Beste Parel,
Verstoring van het normale dag- en nacht ritme lijkt samen te gaan met verstoringen in het metabolisme en hiermee het risico op overgewicht te vergroten.
Ook tekort aan slaap gaat samen met verhoogd gewicht. Probeer in ieder geval tenminste 8 uur per nacht te slapen, dat lijkt je wel te lukken. En probeer buiten je werk om voldoende lichaamsbeweging te krijgen.
Als je onregelmatig werkt is het lastig een goed eetpatroon aan te houden. Wel zou ik proberen voldoende en regelmatig te eten. Als je probeert weinig te eten loop je juist de kans dat je ’s nachts als je thuiskomt uit fysieke trek nog ongezonde snacks gaat eten.
Een ritme van om de 3 uur iets eten zou voor jou ongeveer uitkomen op 13:00 uur ontbijten, rond 16:00 uur een snack, rond 19:00 uur lunch (warm eten), rond 22:00 uur nog een snack, en rond 01:00 uur ‘s nachts nog een maaltijd (3-4 sneden brood). Als je dan thuiskomt zorg dat er niet te veel lekkers in huis voor het grijpen ligt en dat een gezonde snack makkelijk bereikbaar is.
Bedenk ook dat je als je bij een normaal ritme om 21:00 uur ‘s avonds nog een snack gegeten hebt, je het ook kunt redden tot het ontbijt de volgende ochtend. Dat zou dus ook bij een verschoven ritme kunnen, je hebt die calorierijke snacks niet nodig voordat je gaat slapen.
Anderzijds, als je jezelf alle lekkere snacks ontzegt kan het in je hoofd heel groot worden. Zorg dus dat je naar je idee wel genoeg lekkers eet, maar wel in beperkte hoeveelheden zodat je qua calorieën totaal uitkomt rond de 2000 calorieën als je je gewicht wilt behouden. Doe geen drastische diëten met maaltijdvervangers, een diëtiste kan je helpen met gezond afvallen.
Veel succes,
Machteld Ouwens