De vraag
Hoe kan ik mijn obsessie met eten loslaten?
Sinds een paar jaar ben ik obsessief bezig met eten. Ik studeer geneeskunde en het begon in mijn eerste jaar aan de universiteit, toen ik ging afvallen. Ik at en snoepte veel en wilde daarmee stoppen. Ik woog toen 74 kg bij een lengte van 1.75 meter, en was toen gelukkig. Nu weeg ik 60.5 kg en ben niet meer gelukkig. Het is tussendoor ook eens 57,6 kg geweest.
Het afvallen is omgeslagen in een obsessie met eten en voedsel. Alles moet gezond en niet te veel zijn. Alle tussendoortjes zijn taboe; als ik toch een koekje neem, voel ik me de rest van de dag rot. Als ik eens ben aangekomen, ga ik panisch letten op wat ik eet. Ik wil weer met plezier eten en eens een koekje nemen zonder schuldgevoel. Anorexia heb ik niet. Hoe kan ik die obsessie met eten loslaten, en ga ik weer normaal eten?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Eerst een compliment: het is terecht dat u gezond wilde eten en het is knap dat dit gelukt is! Mijn eerste tip is: stop met wegen. Het gewicht schommelt altijd, dat betekent niets. U kunt desgewenst uw taille meten ter controle.
Obsessie met eten loslaten – zo doe je dat
U heeft uzelf geleerd om heel hard op de rem te trappen bij lekkers. Het is logisch dat u bang bent geworden dat u als een dolle gaat eten als u die rem loslaat. Nu bent u toe aan de volgende stap: leren op een relaxte manier gezond te eten. Mijn tweede tip is daarom: schakel van negatieve doelen – ‘nooit snoepen!’ – over op positieve doelen, zoals ‘gezond en fit zijn’, ‘voelen wat uw lichaam nodig heeft’ en ‘aardig voor uzelf zijn’. Op deze site vindt u boeken en tips die u kunnen helpen de obsessie met eten los te laten. Het is goed dat u uzelf traint om gezond te eten, want de verleidingen zijn overal groot. Als aanstaand arts vindt u het vast ook boeiend om het boek ‘Eet mij: de psychologie van eten, diëten en te veel eten’ te lezen; daarin worden alle mythes rond overgewicht weerlegd.
Lees hier het verhaal van Kim, die leed aan orthorexia