De vraag
Gestopt met snoepen en toch te zwaar
Hallo Tatjana,
Hoe komt het dat als ik extra snoep, die kilo’s er eigenlijk direct bijkomen, maar ze er niet vanzelf weer afgaan als ik stop met snoepen? Of verlies je dan alleen gewicht als je nog meer beweegt?
Lekkers

Het advies
Beste Lekkers,
Als je al veel diëten achter de rug hebt, of al wat langer aan het minderen bent, gaat het gewichtsverlies vaak minder van een leien dakje. Het kan dan zelfs voorkomen dat je helemaal geen gewicht meer verliest. Dit komt omdat je stofwisseling op de spaarstand is gaan branden (meer daarover lees je op pagina 29 en 73 van het boek Afvallen op maat, dat je cadeau krijgt bij de online training ‘Denk je slank’).
Lichaamsbeweging kan dit tegengaan (Afvallen op maat, pagina 109). Vooral als je probeert spieren te kweken door bijvoorbeeld aan fitness te doen, of door regelmatig de yoga-oefening uit de training te doen.
Let op: spierweefsel is zwaarder dan vet, dus het is zeer waarschijnlijk dat je na intensieve training van je spieren niet lichter bent, maar zelfs iets zwaarder. Veel belangrijker: je hebt wél een strakker lijf gekregen. Bovendien maakt het je gezonder, want vooral vet rond de buik is een risicofactor voor allerlei nare (chronische) ziektes. Daarom moeten we met z’n allen af van onze obsessie met ons lichaamsgewicht. Streven naar een gezond lichaam is een veel beter idee.
Groet, Tatjana van Strien