De vraag
Hoe ga je om met iemand die kritiek negeert?
Beste Fred,
Hoe ga je met iemand om die kritiek negeert? Ik had vandaag een situatie waar ik kritiek gaf op de juiste wijze en de persoon negeerde de kritiek zei dat ik aan mijn werk moest gaan.
Hoe ga je daarmee om?
Groetjes Ad

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Ad,
Goed dat je het hebt aangedurfd om op te komen voor jezelf en kritiek te geven!
Vervelend dat de kritiek in de wind geslagen leek te worden. Dat wil zeggen, de betreffende persoon ging er niet op in maar droeg je op om je werk te focussen.
Bedenk dat jij andermans gedachten niet kunt lezen, net zomin als jouw gedachten openbaar zijn. Jij hebt de stap gezet om kritiek te geven, dus jij hebt kenbaar gemaakt hoe jij over iets dacht. Meer kan je niet doen. Het is aan de ander of hij/zij de kritiek oppikt en er iets mee doet. Dat een direct reactie op je kritiek uitbleef wil trouwens allerminst zeggen dat er niets met je kritiek gedaan wordt!
Je moet jezelf wel afvragen waarom er niet op de kritiek werd ingegaan. Was het de timing. Was het je toon? Of is de ontvanger iemand die meestal zo reageert op kritiek? Afhankelijk van je antwoord kun je of het nog eens proberen (als het punt heel belangrijk voor je is) of het onderwerp loslaten.
Laat in ieder geval dit je er dan ook niet van weerhouden om in toekomstige situaties uiting te geven aan je gedachten/gevoelens, op de manier die beschreven staat in Hoofdstuk 7 van het boek Denk je sterk. Succes hiermee!
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.