De vraag
Mijn vriendin zegt dingen die me kwetsen
Beste Jolet,
Ik heb een goede vriendin die ik al tien jaar ken. Het prettige vind ik dat wij elkaars onzekerheden kennen. Toch voelt het voor mij vaak onveilig. Op onverwachte momenten kan ze akelige opmerkingen plaatsen die mijn zwakke plek raken, zodat zij in een goed daglicht komt. Ik schrik dan, maar reageer niet omdat ik het ook begrijp als een onzekerheidsreactie van haar. Maar later ben ik boos op mezelf. Wat kan ik hieraan doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het enige dat erop zit is: een moeilijk gesprek voeren waarin u haar dit vertelt, met recente voorbeelden. Vertel dat u zich deze kleineringen aantrekt en vraag haar of ze het niet meer wil doen. Het zal niet makkelijk zijn om zo’n gesprek te beginnen. Het helpt als u van tevoren zegt: ik wil je ergens over spreken. Het tweede dat helpt is: uw eigen gedrag aanpassen. Leer uzelf om direct te zeggen: wat een rotopmerking! Dan blijft u er niet mee rondlopen. Het is een goed ding dat u al in de gaten heeft dat uw vriendin het niet slecht bedoelt; dat tekent de vriendschap. Ze weet misschien helemaal niet dat u van haar opmerkingen zo schrikt.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp