De vraag
Ik durf mijn grens niet aan te geven
Beste Margreeth,
Na onze verhuizing naar Gelderland heb ik meer last van onzekerheid. Ik was hiervoor in behandeling bij een psychologe. Ik ben nu sinds kort bij een therapeute hier in Apeldoorn. Vorige keer deed ze iets in een sessie wat over mijn grenzen ging. Ik ben dan te onzeker om er iets van te zeggen. Dit heeft te maken met het feit dat wat onbekend is me onzeker maakt en ik me dan niet op mijn gemak voel.
Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Dit gewoon zeggen? Alles wat hier nieuw is en nog niet vertrouwd zorgt voor extra onzekerheid. Ik ben ook hooggevoelig en daarom sneller van slag bij nieuwe ervaringen/hevige veranderingen.
Groeten van Noelle

Het advies
Beste Noelle,
Ten eerste wil ik je complimenteren met de stap die je hebt genomen om je vraag te stellen en op te sturen. Want in feite zit daar al de stap naar een betere balans voor jezelf. Door geen vragen te stellen of opmerkingen te maken, geef je je zelf veel tijd om te gaan piekeren over wat nu wel of niet verstandig of zinvol zou zijn. Door wel een reactie te geven of vragen te stellen, toets je de bedoeling van iemand en hoef je daar niet meer over te piekeren en verklein je je onzekerheid.
Dus als je het gevoel hebt bij de therapeute dat ze bij jou een bepaalde grens overschrijdt, mag je dat natuurlijk zeggen. Zo krijgt zij feedback (reactie) op wat ze doet en geef je haar de gelegenheid het toe te lichten. Vervolgens is er weer aan jou de keuze of je het wel of niet wil. En dan heb je alle vrijheid om nee te zeggen.
Ik wens je een prettige tijd in Gelderland toe.
Groeten,
Margreeth