Teken een cirkel en schrijf de getallen 1 t/m 12 op in de cirkel. Sluit je ogen en wijs een plek aan op de cirkel. Kijk hieronder voor de opdracht die bij dat nummer hoort. Is de uitdaging in kwestie toch iets te spannend? Eén keer een andere opdracht prikken mag – maar die wordt het dan ook echt.

Training

Vergroot je assertiviteit

  • Beter voor jezelf opkomen
  • Nee zeggen zonder schuldgevoel
  • Inspirerende video’s met trainer Nienke Verhoeven
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Beloon jezelf na het uitvoeren van elke oefening die je helpt om uit je comfortzone te stappen. En misschien durf je wel een volgende ­opdracht aan; de procedure blijft hetzelfde. Na een of meer van deze waagstukjes is die opdringerige buurvrouw of het verzoek om loonsverhoging ­plotseling helemaal niet zo eng meer.

12 oefeningen om uit je comfortzone te komen

  1. Nodig jezelf in de kerstvakantie uit bij iemand die je aardig vindt
  2. Loop op straat bewust door een groep heen, ga niet opzij. Zeg geen sorry
  3. Ga in een café warme chocolademelk drinken: schuif aan een bezette tafel aan en begin een praatje
  4. Vraag de buren of ze wat feestversiering overhebben die ze willen uitlenen
  5. Ga uitgebreid kleding passen zonder iets te kopen. Vertrek met een bedankje, maar zonder verontschuldiging
  6. Ga naar buiten met een rare muts op
  7. Vraag aan een onbekende hoe de skilift werkt, of hoe pootje-over moet bij het schaatsen
  8. Vraag aan een voorbijganger waar hij of zij die mooie sjaal, pet, et cetera heeft gekocht
  9. Uit eten? Vraag aan de ober wat de specialiteit is en hoe die precies wordt klaargemaakt
  10. Spreek een vriend, bekende of familielid aan op gedrag dat je al langer ergert
  11. Zeg er iets van als iemand zit te kletsen in de stiltecoupé, of rookt waar het niet mag
  12. Vraag een goede vriend om je ergens mee te helpen

Assertiever worden?

Leren om op een vriendelijke manier voor jezelf op te komen? Volg dan de training Vergroot je assertiviteit van Psychologie Magazine.