De vraag
Mijn gepensioneerde man bemoeit zich met alles
Ik ben al 38 jaar samen met mijn man. Ik ken zijn goede en minder goede kanten maar misschien kunt u mij helpen met waar ik tegenaan loop.
Mijn man is een perfectionist en heeft veelal maar één methode of wijze van gebruik voor ogen. Alles is altijd het beste op zijn manier en hij eist dat min of meer ook van mij – dat ik alles doe zoals hij het doet. Mijn vaste slogan is ‘Er zijn vele wegen naar Rome en ieder kiest de weg die bij hem past en zo kan het ook’. Maar mijn man is volhardend en blijft herhalen dat hij het altijd zo doet en dat dat beter is. Ook wanneer ik even een dopje naast een flesje leg dat ik dan iets later terug doe om te sluiten dan is mijn man er onmiddellijk met commentaar.
Ik krijg zo steeds het gevoel dat ik het niet goed doe en dat is niet prettig voor onze relatie. Bovendien is mijn man nu met pensioen en bemoeit hij zich veel meer met dingen waar hij voorheen geen tijd voor had. Hij is nu veel meer in de keuken bezig en wil ook zijn steentje bijdragen. Op zich prima maar hoe houd ik het leuk naast zo´n perfectionist die alles volgens één methode wenst ofwel steeds aangeeft dat het zo moet en dat mijn methode niet deugt?
Ik heb al aangegeven dat een vrouw naast hem wel stevig in haar schoenen moet staan want dat je hier heel onzeker van kan worden. Hoe houd ik het leuk en blijf ik wie ik ben naast hem? Heeft u advies voor mij?

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Het lijkt erop dat jullie in dit opzicht echt tegenpolen zijn. Wat dat betreft is het knap dat het al 38 jaar goed gaat! Kennelijk is er dan toch genoeg wat jullie aan elkaar bindt.
Het geheim van een goede relatie is uiteindelijk wel dat je elkaar echt moet accepteren zoals je bent. Na 38 jaar zal voor jullie allebei toch wel duidelijk zijn hoe de ander is en dat je elkaar niet echt kunt veranderen. Gaat het om huishoudelijke dingen zoals hoe je iets opbergt of schoonmaakt, dan moet je een middenweg zien te vinden: jij moet iets meer opruimen dan je uit jezelf zou doen, hij moet iets meer rommel verdragen dan hem lief is.
Je hebt absoluut gelijk dat je elkaar in een relatie niet onzeker moet maken, dus het lijkt me wel goed dit met elkaar te bespreken en na te gaan of hij zich erbij neer kan leggen dat jij in dit opzicht anders bent dan hij.
Ik vraag me wel af hoe het komt dat hij zich hier nu meer mee bemoeit. Je zegt dat hij er nu meer tijd voor heeft, maar kennelijk kon hij jouw manier van huishouden 38 jaar goed verdragen. Ik ben benieuwd hoe hij dat gedaan heeft. Is het denkbaar dat hij, nu hij niet meer werkt, een andere manier zoekt om zich te laten gelden, ergens gezag over te hebben of controle uit te oefenen? Als dat zo is, dan is dit ook een fase in het leren loslaten van die rol en/of andere bezigheden zoeken waarin hij zich nuttig kan maken.