De vraag
We bekritiseren elkaar vaak
Ik heb het gevoel dat mijn partner en ik elkaar vaak bekritiseren. Onlangs was hij een aantal dagen op zakenreis en voelde ik hoe bevrijdend het is om gewoon mijn eigen ding te kunnen doen. En dat het op mijn manier ook prima gaat. Hij is een enorme controlfreak en denkt wellicht dat alles in het honderd loopt als hij gas terug neemt. Ik voel me daardoor vaak niet serieus genomen en geen gelijke in de rol van partner en ouder. Nu hij terug is voel ik nog meer hoe we onmiddellijk terug in datzelfde, ingesleten patroon geraken. Ik heb ongetwijfeld ook vaak kritiek op hem en wil dit patroon graag doorbreken.

Het advies
Je partner is even afwezig en jij voelt je opgelucht; dat is confronterend om mee te maken. Want wat zegt dat over jou, je partner en jullie relatie? Je noemt dat de rollen die jullie innemen aanvoelen als een ingesleten patroon.
In eerste instantie neem je, in een relatie, de rol die past bij je kwaliteiten. Ben je van nature georganiseerd, dan zul je die taken naar je toe trekken. Dit kan een polariserende werking hebben: hoe meer de één gaat organiseren, hoe minder het nodig is dat de ander dat doet. Er ontstaat onbalans.
In welke valkuilen zitten jullie?
Om dit probleem op te lossen moet je terug naar de basis; wat vinden we belangrijk in onze relatie en ons gezin? Hoe geven we daar gestalte aan? Wat zijn onze wederzijdse kwaliteiten en hoe maken we daar gebruik van?
In welke valkuilen zitten we (controlfreak vs. flierefluiter)? Hoe brengen we de verhoudingen weer in balans, zodat we gebruikmaken van elkaars kwaliteiten? Verder is het belangrijk dat je over je ervaringen vertelt aan je partner.
Reflecteer en wees open
Vertel hoe je je voelt en waar je behoefte aan hebt. Wees concreet en duidelijk. Houd kritiek en verwijten buiten de deur, praat niet over je partner, maar over jezelf. Neem de tijd en de ruimte om elkaars standpunt te begrijpen, zonder het meteen te willen oplossen.
Reflecteer ook op jezelf, is je relatie de enige plek waar je je niet serieus genomen voelt of komt dat vaker voor? In dat laatste geval kun je coaching overwegen om je eigen patronen onder de loep te nemen, voordat je de oplossing bij je partner zoekt.
Caren Speldekamp
Coach en begeleider
Wil je meer in contact komen met wie je werkelijk bent? Zodat je meer plezier hebt, je krachtig voelt en een betere relatie krijgt – met anderen én jezelf? Caren kan je onder andere helpen bij: angst, assertiviteit, burn-out/bore-out, grenzen stellen, leiderschap, loopbaan.
Wil je direct aan de slag?