De vraag
Help: mijn valkuil is en blijft snaaien!
Ik ben nu al een aantal weken met de online training Denk je slank bezig. Nog steeds geef ik, zonder dat ik dit wil, toe aan mijn grootste valkuil: snaaien! Ik word hier eigenlijk best een beetje verdrietig van. Hoe kan ik dit toch/nog overwinnen?

Het advies
Gedrag veranderen is erg moeilijk. Probeer de richtlijnen van de training te volgen, hierbij wordt namelijk de koppeling tussen allerlei situaties waarin je eerder doorat (bijvoorbeeld tv kijken, computeren, direct na het eten) en voedsel los gehaald, zodat je niet langer in die situaties trek krijgt in snackvoedsel. Daarnaast leer je in de training zo min mogelijk gelegenheid te geven aan je dooreet-gedrag, bijvoorbeeld door niet je favoriete snackvoedsel in huis te hebben, het niet op de normale plaats te bewaren, kleinere verpakkingen te kopen en iets anders te gaan doen op momenten dat je normaal gesproken snaait. Dit zijn allemaal hulpmiddelen om te minderen met dooreten. Probeer je aan afspraken die je met jezelf maakt te houden, als je dat niet doet bedot je alleen jezelf.
Anderzijds kan het zijn dat je te streng bent voor jezelf als je helemaal niets lekkers tussendoor meer mag eten. In dat geval kan dat te moeilijk blijken en is het beter jezelf elke dag een kleine snack toe te staan, dan is die behoefte vervuld. Onderzoek verder ook goed of je een externe of emotionele eter bent. Misschien lukt het je met deze aanwijzingen, anders kan het goed zijn de hulp van een professionele hulpverlener in te schakelen, als stok achter de deur. Veel succes!