De vraag
Collega geeft seksuele signalen
Ik (man, 41, hetero) heb een nieuwe, mannelijke collega. Na een aantal gezamenlijke projecten hebben we een goede band opgebouwd, maar nu heeft hij seksuele toespelingen naar mij gemaakt. Hoe kan ik dit gedrag omzeilen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Ik kan me twee strategieën voorstellen: een reactieve en een proactieve. In beide gevallen draait het om duidelijk zijn op een respectvolle manier. Bij de reactieve aanpak stelt u het onderwerp niet actief aan de orde, maar laat u bij de eerstvolgende seksuele toespelingen merken dat die aan u niet besteed zijn. Door ze te negeren of aan te geven dat u ze onprettig vindt. U kunt uw collega ook vragen om toelichting: wil hij er iets mee zeggen of zijn het betekenisloze grapjes? Vervolgens kunt hem vriendelijk verzoeken ermee op te houden.
Bij een proactieve insteek gaat u zelf het gesprek met hem aan. Vertel dat u zijn signalen ervaart als erotische toespelingen. Is dat terecht? Valt hij op mannen? Snapt hij dat u dat niet doet? Door de boel op een vriendschappelijke manier open te gooien, blijft u beiden in uw waarde en komt u meer over hem te weten. Gewoon vragen naar zijn bedoelingen kan jullie contact ook verdiepen. Ontstaat er een discussie en wordt hij bijvoorbeeld boos, dan kunt u dat maar beter weten. //