De vraag
Hoe geef ik mijn grenzen op een goede manier aan?
Hallo Bregje,
Sinds een paar maanden werken we als team nu zelfsturend. Tegelijkertijd is ons team ook groter geworden met collega’s die eerst een andere functie hadden in het bedrijf.
Ik heb het gevoel dat de nieuwe teamleden, als puntje bij paaltje komt, alle verantwoordelijkheden bij ons leggen en ondertussen worden er veel eisen gesteld en veel kritiek geleverd.
Hoe kan ik op een goede manier mijn grenzen aangeven en duidelijk maken dat er van hen ook verwacht wordt dat zij ook verantwoordelijkheid op zich moeten nemen?
Groet,
Tijgertje

Het advies
Beste tijgertje,
Allereerst dank je voor je vraag! Zo’n verandering is behoorlijk ingrijpend: een nieuwe teamsamenstelling en voor sommigen een andere functie. Aan het gedrag van je nieuwe collega’s af te lezen, lijkt het erop dat zij moeite hebben met de aanpassing: het lijkt op weerstand tegen de verandering en angst voor de nieuwe situatie.
Bij een nieuwe teamsamenstelling gaat het er ook om om samen ook echt een nieuwe start te maken vanuit een gemeenschappelijk vertrekpunt. Jullie nieuwe team heeft een missiedag nodig. Samen formuleer je hoe het nu is en hoe je het ideaalgesproken wil hebben als team, en vooral wat je er zelf aan gaat doen om te zorgen dat dit ook op termijn gebeurt. Kortom een focusbijeenkomst!
Realiseer je: gedrag is slechts de uiting van het gevoel en de opvattingen van een persoon. Grenzen stellen is belangrijk, maar je lost het echte probleem pas op door samen te onderzoeken wat de oorzaak is. Dus: ga in gesprek met de nieuwe collega’s in een op een gesprekken of samen als team.
Als je duidelijk kunt maken dat je er samen voor wilt gaan, zul je dit in je houding uitstralen en is de ander misschien meer bereid om je tegemoet te komen.
Heel veel succes met deze situatie!
Hartelijke groeten,
Bregje Spijkerman