De vraag
Ik voel ik me verantwoordelijk voor het werk dat anderen laten liggen
Dag Ursela,
Als mijn collega’s hun werk niet afkrijgen ga ik harder werken om zo tijd vrij te maken om hun werk over te nemen. Dit gebeurt echter niet omgekeerd. Zodra ik stop met het helpen van mijn collega’s krijg ik wroeging en ga ik hun toch weer helpen. Dit gaat ten koste van mezelf want ik ben erg moe.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik me niet verantwoordelijk voel voor hun werk? Als ze zuchten en kreunen en klagen dat ze het zo druk hebben kan ik daar niet tegen. Ik zeg tegen mezelf: ‘dan moeten ze maar niet zoveel kletsen’, maar ondertussen doe ik toch hun werk. Ik moet wel zeggen dat ze mij niet vragen om hun werk te toen.
Groetjes van Joelle

Het advies
Beste Joelle,
Met jouw instelling ben je echt bewonderenswaardig. Jij zet je met ‘man en macht’ voor jouw collega’s in. Dat is zeker een pluimpje waard. Echter, hoe kun je zo’n mooie eigenschap nu meer in balans brengen. En wel zodanig dat het niet ten koste van jezelf gaat.
Hoe neem je jezelf meer in bescherming?
• Je gedraagt je stoïcijns, als je collega’s zuchten, kreunen en klagen over hun werkdruk. Je richt je op je eigen werk en gaat hen tijdens klaagsessies bewust uit de weg. Je gaat koffie halen, even iets wegbrengen…..
• Je bouwt je behulpzaamheid langzamerhand af. Dit om de overgang van ‘alles naar niets’ geruisloos te laten verlopen. Ēn, om eventueel ook nog voor jezelf een goed gevoel te behouden. Je neemt ‘slechts’ een deeltaak van hun werkzaamheden op je schouders. ‘Zonder ondertussen nog al hun werk te doen’, zoals je nu aangeeft.
• Je brengt hun gedrag ter sprake en vraagt hen hoe jullie dit gezamenlijk constructief kunnen oplossen.
Joelle, neem de tijd voor deze verandering. Verwacht niet in één keer het allerbeste resultaat. Maar blijf consequent en gestaag aan je zelfbescherming werken. Want jouw gezondheid staat bovenaan. Altijd! Graag wil ik je dan ook veel succes en vastberadenheid met je (nieuwe) assertieve gedrag wensen.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com