De vraag
Hoe ga je om met een Alfamannetje?
Beste Bert,
Een docent op mijn academie is een echt Alfamannetje. Voor de vakantie vernederde hij mij, terwijl er allemaal klasgenoten bij stonden. Nu kom ik dit jaar bij hem in de groep en daar zie ik tegenop.
Ik durf hem best van repliek te dienen, maar ben toch bang dat hij mijn werk zal afkraken of nog meer vernederende opmerkingen zal maken. Hoe kan ik het beste omgaan met dit gedrag?
Groeten, Trudy

Het advies
Beste Trudy,
Alfamannetjes kunnen maar op één manier hun alfapositie behouden: door te laten zien hoe stoer ze zijn. Anderen vernederen is een manier om dat te doen, maar heel vervelend voor het slachtoffer, in dit geval jij. Gelukkig voel je je geen slachtoffer en durf je hem best van repliek te dienen. Dat is al heel belangrijk.
Je hebt gelijk. Het is heel goed mogelijk dat hij door zal gaan met zijn vernederingen. Daarom adviseer ik je om hem duidelijk te laten weten dat jij je niet wilt laten vernederen, zeker niet waar anderen bij zijn. Doe dat echter zonder hem onnodig op de kast te jagen, dat is heel belangrijk. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik voelde me toen en toen nogal vernederd door je. Nu zit ik bij je in de klas en ik wil dat niet graag nog een keer meemaken, kun je je dat voorstellen?’ Vervolgens kun je hem zeggen hoe je graag wilt dat hij met je omgaat. Zo’n instructie kun je bijvoorbeeld beginnen met de woorden: ‘Wat ik heel fijn zou vinden is……’
Als het niet helpt, stap dan opnieuw naar hem toe, soms is herhaling nodig om iemand iets echt duidelijk te maken. Voorkom dat je met hem de strijd aangaat, hij is docent en wint die strijd waarschijnlijk. Zorg dat je zoveel mogelijk ontspannen en goedgehumeurd bent als je met hem gaat praten en doe dat altijd onder vier ogen.
Ik ben er van overtuigd dat hij je heel anders zal behandelen als je op deze manier je wensen duidelijk maakt.
Heel veel succes!
Vriendelijke groet,
Bert van Dijk