De afkeurende opvoedstijl

    • Gedraagt zich voor een groot deel zoals de niet-ontvankelijk ouder, maar op een negatievere manier.

 

    • Beoordeelt en bekritiseert de emotionele expressie van het kind.

 

    • Is zich overmatig bewust van de noodzaak om grenzen te stellen.

 

    • Legt nadruk op aanpassing aan normen en goed gedrag.

 

    • Wijst terecht, neemt disciplinerende maatregelen of bestraft het kind voor emotionele expressie, of het kind zich nu misdraagt of niet.

 

    • Vindt dat expressie van negatieve emoties niet te lang moet duren.

 

    • Vindt dat negatieve emoties beheerst moeten worden.

 

    • Gelooft dat negatieve emoties een afspiegeling zijn van verkeerde karaktertrekken.

 

    • Gelooft dat het kind negatieve emoties gebruikt om te manipuleren; deze overtuiging leidt tot machtsconflicten.

 

    • Gelooft dat emoties mensen verzwakken; kinderen moet emotioneel sterk zijn willen ze het redden.

 

    • Gelooft dat negatieve emoties onproductief zijn, en tijdverspilling betekenen.

 

    • Ziet negatieve emoties (vooral verdriet) als iets wat je niet moet verspillen.

 

  • Maakt zich zorgen of het kind wel gehoorzaamt aan gezag.

Effecten van de afkeurende opvoedstijl op kinderen

Ze leren dat hun gevoelens verkeerd, ongepast en ongeldig zijn. Ze leren misschien dat er iets inherent met hen mis is, omdat ze zich voelen zoals ze zich voelen. Ze kunnen er problemen mee hebben om hun eigen emoties te reguleren.

Bron: Hart voor je kind, De vijf stappen naar de emotionele intelligentie van je kind, Dr. John Gottman & Joan Declaire, Kosmos Z&K