De vraag
Altijd dromen over geweld, angst en de dood
Ik slaap weinig. Maar als ik slaap, dan droom ik altijd – en altijd zijn het angstige dromen.
Het vaste thema is altijd: geweld, angst en dood. Het type geweld verschilt, de ene keer zijn het geweren. Maar de andere keer lig ik te dromen over iemand slaan of schoppen, of over een natuurramp. De omgeving verschilt ook. Wat wel altijd hetzelfde is: ik ben nooit alleen maar ben altijd met meerdere mensen. Altijd op de vlucht voor het geweld, en altijd gaan de meeste mensen om me heen dood, ikzelf nooit. Wat kan dit betekenen?

Het advies
Deze angstdromen of nachtmerries zoals jij die hebt, zijn bijzonder onaangenaam. Soms is het ook moeilijk je over te geven aan de slaap, als je weet dat er misschien weer zo’n droom komt.
Mensen die opduiken in nachtmerries: mogelijke verklaring
Er zijn vaak eerst andere mensen in je dromen. Belangrijk voor jou is om uit te zoeken wie de andere mensen zijn, zijn het bekenden of onbekenden?
• Bij bekenden ben je mogelijk bang om de band die je met ze hebt te verliezen. Of vind je het moeilijk daarop te vertrouwen.
• Onbekenden staan misschien voor eigenschappen of omstandigheden waarvan je bang bent ze te verliezen. De ‘angst alleen te worden gelaten’ speelt denk ik een zekere rol in je leven.
Dromen over iemand slaan en ander geweld
Ook is er sprake van agressie en geweld in je dromen. Dat kan gaan om boosheid van jezelf waar je moeilijk mee uit de voeten kunt – of waarvan je je maar deels bewust bent. Maar misschien ben of was je ooit ook bang voor boosheid of geweld van (een) ander(en).
Mogelijke oorzaken van nachtmerries
Nachtmerries kunnen verschillende oorzaken hebben:
• een traumatische ervaring
• emoties waarmee je niet goed kunt omgaan
• een ziekte
• een rouwproces
• een zekere aanleg voor nachtmerries – sommige mensen hebben dat
Deskundige hulp bij nachtmerries
Wanneer je veel nachtmerries hebt kan het raadzaam zijn hulp te zoeken bij een psychotherapeut. Deze kan samen met jou uitzoeken wat de oorzaak en betekenis van je nachtmerries is, en kan je helpen anders om te gaan met je dromen. In mijn praktijk komen regelmatig mensen die veel nachtmerries hebben. Het is beslist mogelijk om het aantal nachtmerries dan sterk te verminderen, en soms zelfs helemaal te stoppen.
Ik denk dat je zeker iets met je nachtmerries, met je dromen over iemand slaan, zult kunnen doen.
Meer lezen
Nachtmerrieonderzoekers Jaap Lancee en Annette van Schagen een therapie om nachtmerries de baas te worden – lees hier het 7-stappen-plan