De vraag
Wat is het verschil tussen perfectionisme en faalangst?
Wanneer ben je perfectionistisch en wanneer heb je last van faalangst? Anders gezegd: wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen perfectionisme en faalangst?

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Verschillen perfectionisme en faalangst
Faalangst is de angst om te mislukken, je bent dan bang dat je geen goede prestatie zult kunnen leveren. Angst staat dus voorop, dat is een belangrijk verschil met perfectionisme.
Maar wat is perfectionisme dan? Bij perfectionisme gaat het niet om angst maar om de drang om iets zo te doen dat het volmaakt is. Je zou ook kunnen zeggen dat het de wil is om iets goed te doen. Dit klinkt toch positiever dan de angst om het fout te doen.
Een ander verschil is dat faalangst bijna altijd een negatief effect heeft op je prestaties. Bij perfectionisme hoeft dit niet het geval te zijn. Zo blijkt uit onderzoeken dat perfectionisme bij bijvoorbeeld topsporters niet negatief hoeft te werken.
Overeenkomsten perfectionisme en faalangst
De overeenkomst is dat zowel een perfectionist als iemand die faalangstig is niet goed tegen tegenslagen kan. Wanneer een perfectionist veel tegenslag krijgt heeft hij eerder last van negatieve gevoelens. Dit geldt ook voor iemand die faalangstig is.
Of je het goed wil doen in de ogen van anderen, zoals genoemd bij de betekenis van perfectionisme, of bang bent om af te gaan in de ogen van anderen, zoals bij faalangst. Je bent dan vooral bezig met wat de buitenwereld van je denkt. Bij beiden is schaamte dan de belangrijkste drijfveer.
Perfectionisme lijkt dus op het eerste gezicht minder onschuldig, maar bij tegenslagen laat die zijn minder mooie kanten zien.
‘Let’s do it, let’s do it right
I tried, I tried so hard I could only fail
Let’s do it, let’s do it right’
Tekst uit The Frontman van Madrugada