De vraag

Op school tussen agressieve kinderen

Beste Walter,
Onze zoon van 8 heeft sinds maart 2008 diagnose ADHD en ritalin. Dat slaat goed aan. Hij speelt prima met zijn broer van 11. Helaas zit hij sinds mei 2008 in speciaal onderwijs. De basisschool waar hij zat gaf hem ons inzien te weinig tijd (6 weken) om te laten zien hoe goed dat ging en stond ook niet open voor rugzak.

Als ouder weet je van tevoren niet wat speciaal onderwijs inhoudt. De jongens met wie hij nu dagelijks omgaat zijn veelal zware gevallen. Rick is hooggevoelig en hoger begaafd. Hij wordt nu op school getest. Rekenen: eind groep 6 (hij zit begin groep 5). Wij gaan hem opnieuw laten testen en hopen hem uit het speciaal onderwijs te krijgen. Hij heeft hier geen vriendjes en nauwelijks meisjes op school.

Dit is de derde school waar Rick op zit en te veel wisselen is natuurlijk niet echt goed, maar 4 jaar op een school waar de omgeving zo agressief en negatief is vinden wij ook niet gezond.
Wat denkt u van dit verhaal?
Groet,
moeder

Het advies

Beste moeder,
Dit verhaal klinkt zeer vertrouwd. Het is mij overigens niet duidelijk of uw zoon op een school zit voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) dan wel op een cluster-4 school (vroeger ZMOK genoemd). Ik vermoed het laatste. Voor alle kinderen op een SBO of cluster-4 school geldt dat het nodig is om regelmatig te evalueren of een kind terug kan naar het regulier onderwijs, bijvoorbeeld met een rugzakje. Hiervoor is natuurlijk het oordeel van de school van groot belang, maar ook kinderpsychiatrische herbeoordeling.

Ik begrijp dat dit nu gaat plaatsvinden. Het is dan niet alleen nodig om na te gaan of een diagnose nog kan worden gesteld, maar ook of de symptomen (gedragsverschijnselen) zijn afgenomen en in welke mate zij hem nog belemmeren in zijn dagelijkse functioneren. Het allerbelangrijkste, ten slotte, is te beoordelen welke steun en hulp hij nodig heeft om zich adequaat te gedragen en de vraag te beantwoorden in welke schoolsituatie die steun en hulp hem geboden kan worden.

Vriendelijke groet,
Walter Matthys

 

Walter Matthys is hoogleraar agressie bij kinderen aan de Universiteit van Utrecht.

Meer weten over dit thema? Bekijk ADHD
Deel dit artikel:
5 oktober 2009 | Laatst gewijzigd op 16 maart 2020

Lees ook deze artikelen

Lavendel tegen stress
Artikel

Lavendel tegen stress

In alternatieve gezondheidswinkels vind je ze in overvloed: kleine flesjes met alle mogelijke geuren die rust gevend, opwekkend of...
Dit is de kracht van kou (voor je brein)
Branded content

Dit is de kracht van kou (voor je brein)

De dagen worden korter, de temperaturen lager. Niks mis mee, want bij kou gedijen we namelijk best goed. Dit is wat de wetenschap ...
Altijd in de werkstand
Advies

Altijd in de werkstand

Ik vind mijn werk ontzettend leuk, maar in mijn vrije tijd kan ik het erg moeilijk loslaten. Ik denk er vaak aan en als er nog iet...
Altijd in de werkstand
Advies

Altijd in de werkstand

Ik vind mijn werk ontzettend leuk, maar in mijn vrije tijd kan ik het erg moeilijk loslaten. Ik denk er vaak aan en als er nog iet...
Neem nog een placebo
Kort

Neem nog een placebo

Cito-stress of tentamenvrees? Een placebo vermindert angst, zelfs als iemand weet dat het om een neppil gaat. Hoogleraar neuropsyc...
Mijn leven met ADD
Artikel

Mijn leven met ADD

Ze is origineel, impulsief, maakt snel vrienden. Ze is óók: slordig, warrig, verstokte laatkomer. Haar chaotische trekjes brenge...
Hoe kan ik mijzelf motiveren?
Advies

Hoe kan ik mijzelf motiveren?

Ik wil heel graag mijn best doen op school, maar ik ben vaak gewoon niet meer gemotiveerd. Ook al vind ik het interessant. Hoe kan...
Hiërarchie in de klas
Artikel

Hiërarchie in de klas

Zowel volwassenen als kinderen hebben de neiging om de eigen groep te prefereren boven 'buitenstaanders'.
Zo haal je je eindexamen in één keer
Artikel

Zo haal je je eindexamen in één keer

Nog twee maanden te gaan tot het uur van de waarheid. Extra-extra-hard blokken dus maar? Nee, slimmer is het om je breinvermogen o...
Het defect van een genie – brein
Artikel

Het defect van een genie – brein

Waarom kunnen sommige autisten zo goed rekenen, en ontwikkelen dementerende patiënten soms opeens een tekentalent? Doordat er iet...
6027