De vraag
Hoe kan ik mijzelf motiveren?
Ik wil heel graag mijn best doen op school, maar ik ben vaak gewoon niet meer gemotiveerd. Ook al vind ik het interessant. Hoe kan ik motivatie krijgen, om een grote(re) studiebol te worden? Ik wil psychologie gaan studeren.

Het advies
Leuk dat je psychologie wilt gaan studeren. Het is al heel goed dat je dat weet! Aan meer motivatie krijgen kun je werken, met energierijke studietips. Daarbij is het handig om een onderscheid te maken tussen drie dingen: je bioritme, je planning, en je valkuilen.
Driemaal ‘motivatie krijgen doe je zo’
1. Je bioritme
• Studeer op die momenten/tijdstippen dat jij je fris en fit (energierijk) voelt. Als ochtendmens zou je bijvoorbeeld het beste tot ongeveer 13.00 uur kunnen studeren. Ben je een avondmens, haal dan je studieboeken in de late voormiddag, namiddag en/of avond tevoorschijn.
• Wees zuinig op je energiehuishouding. Slaap voldoende, eet gezond (zie voedingscentrum.nl, beweeg voldoende, kom dagelijks in de buitenlucht en neem elke dag jóuw ontspanningsmoment
2. Je planning
• Werk gestructureerd volgens een vast dagritme;
• Maak ook een week- en maandplanning;
• Verdeel je energie;
• Wil niet teveel tegelijkertijd doen;
• Neem ook je pauzes.
3. Je valkuilen
Ken tenslotte je valkuilen, en zie ze te voorkomen. Heb je bijvoorbeeld een perfectionistische instelling, daag dan een gedachte uit als ‘ik moet zeker wel een acht halen’. Immers, waarom zou je een acht moeten halen? Met een zes/zeven kun je net zo gelukkig zijn. Het gaat toch om het eindresultaat, om dat diploma. Ook zonder hoge cijfers kun je een goede psychologe worden.
Ga met een gezonde geestelijke en lichamelijke fitheid aan de slag. Dan zul je merken dat je telkens een stap dichter bij je psychologiestudie komt!
Lees ook dit artikel over uitstelgedrag: de oorzaak, het gedoe én hoe je ervan afkomt