De vraag
Hij kan maar niet stoppen met roken
Ik heb een heel lieve man, maar hij is verslaafd aan roken. Hij is kortademig en hoest. Ik werk zelf in de gezondheidszorg en weet wat de gevolgen van roken kunnen zijn. Hij heeft ‘al honderd keer’ geprobeerd te stoppen, maar is ook steeds weer begonnen. Soms kan ik het loslaten, maar soms vliegt het me naar de keel. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is wijs dat u inziet dat alleen uw man dit kan oplossen en dat u dus iets los te laten heeft. Hopelijk helpt het te beseffen dat roken slechts een van de factoren is die bepalen hoe oud we worden.
Een beetje invloed op zijn rookgedrag heeft u echter wél. Om van een verslaving te genezen zijn nodig: (1) een goed gemotiveerd besluit, (2) een methode kiezen die bij je past, en (3) het vertrouwen dat het gaat lukken. Meestal zijn meerdere pogingen nodig voordat deze drie punten helemaal kloppen.
Snel stoppen is minder belangrijk dan ‘stoppen op de juiste manier’. Uit eerdere stoppogingen is al bekend dat hij de eerste stap kan zetten. Het zal nu gaan om de instelling waarmee hij dat doet. Geef uw man de ruimte om zijn persoonlijke motivatie te laten rijpen. Laat hem zelf een methode kiezen. Bij het derde vereiste – ‘vertrouwen dat het lukt’ – kunt u een rol spelen. Al te veel aandrang van u zal zijn zelfvertrouwen schaden. Uw man weet al lang dat het stom is om te roken.
Stel u niet meer tegenover hem op, maar ga naast hem staan. Geef de regie aan hem, door te vragen hoe u kunt helpen. Voor u is dit de grote uitdaging: de verantwoordelijkheid echt bij hem laten, zelfs als dat betekent dat hij (nog) niet stopt met roken.