De vraag
Hoe haal ik meer voldoening uit mijn werk?
Beste Ben,
Ik ben bang dat mijn probleem nogal complex is. Aan de ene kant heb ik een groot probleem met werken. Ik kan mezelf moeilijk motiveren om steeds die veertig uren vol te maken. Ik ben boekhouder en het werk geeft mij totaal geen voldoening. Wat ik ook probeer, het lukt me niet om positief tegen werk aan te kijken. Een andere werkgever zoeken lijkt mij verschuiven van het probleem.
Mijn tweede probleem hangt hiermee samen. Ik kan moeilijk verzinnen wat ik dan wel wil. Alles wat ik verzin lijkt onwerkelijk of onhaalbaar. Ook bedenk ik steeds wat het verschil zou zijn. Steeds zie ik de negatieve kanten van wat ik zou willen, dat overschaduwd altijd weer de positieve kanten. Tot en met nu blijf ik maar in het vertrouwde hangen, alles bij elkaar is dat toch ook normaal en niet slecht.
Ben, ik ben echt iemand die bijna dagelijks aan zelfontwikkeling doe. Ik lees veel boeken (ook die van jou), luister podcasts, lees de juiste tijdschriften en bezoek vele sites over dit onderwerp. En nog, op de bovenstaande punten lukt het me niet om verder te komen. Heb jij wat extra tips want het lukt me niet zelf.
Alvast bedankt.
Groeten van Michel

Het advies
Ben Tiggelaar
Veranderexpert
Ha die Michel,
Je probleem is blijkbaar niet groot genoeg om echt rigoureuze keuzes te maken en je werkplezier niet groot genoeg om je echt gelukkig te voelen. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat ‘droombanen’ overschat worden. Iedere baan heeft leukere en minder leuke kanten.
Als je al veel boeken op dit gebied hebt gelezen, ken je misschien ook het werk van Marcus Buckingham. Hij raadt mensen aan om te onderzoeken welke taken, momenten en situaties op het werk ervoor zorgen dat je je goed voelt. Naar welke werkzaamheden kijk je uit, welke taken zorgen dat je de tijd soms lijkt te vergeten en welke klussen zorgen dat je je na afloop sterk en voldaan voelt. Of, misschien meer op jouw situatie van toepassing: welk werk zorgt ervoor dat je het al zolang toch blijft volhouden?
De kunst is vervolgens om stap-voor-stap, week-in-week-uit steeds iets meer van dat werk te doen en steeds iets minder van dat werk waar je geen lol in hebt. Door gewoon met dingen te stoppen, te delegeren, te ruilen met collega’s en door het – als het echt niet anders kan – met je baas te bespreken. Een eenvoudige en realistische manier om van je huidige baan langzaam maar zeker iets meer een droombaan te maken.
vriendelijke groet,
Ben Tiggelaar
• Ben Tiggelaar (1969) is onderzoeker, schrijver en trainer. Zijn passie is om mensen te helpen hun dromen om te zetten in actie. Hij studeerde communicatiewetenschap en doet promotieonderzoek naar gedragsverandering in organisaties. Ben is getrouwd en vader van vier dochters.
Neem een kijkje op zijn site: www.tiggelaar.nl en ontdek met de Dromen-durven-doen-Test in enkele minuten hoe goed u bent in veranderen!
Meer lezen?
• Ben Tiggelaar, Doen!, Spectrum,
• Ben Tiggelaar, Dromen, durven, doen, Spectrum.