• Het is een goede manier om aan informatie te komen, vooral als je lager in de organisatie staat en weinig toegang hebt tot officiële informatie.
  • Het geeft je de mogelijkheid om invloed te kunnen uitoefenen, vooral als je vanuit je lagere positie weinig formele invloed hebt.
  • Het versterkt de band tussen de roddelaars
  • Het geeft waardevolle informatie over de groepsnormen, wat wel en niet gewaardeerd wordt
  • Het geeft de mogelijkheid om jezelf te vergelijken met je collega’s, en te weten waar je staat in de groep
  • Het zet mensen aan om zich goed te gedragen, omdat niemand het fijn vindt als er over hem wordt gepraat. In werkomgevingen waar veel wordt geroddeld, gedragen werknemers zich beter en doen ze meer hun best.
  • Als je ontdekt dat er over je wordt geroddeld, dan is dat meestal niet leuk, erkent Martinescu. Maar het vertelt je ondertussen veel over hoe anderen over je denken. Het kan je zo aanzetten om jezelf te verbeteren.
Why we gossip. A functional perspective on the self-relevance of gossip for senders, receivers and targets, promotie Elena Martinescu, RUG, juni 2017