Mensen die slecht nieuws brengen, vinden we minder aardig, zo blijkt uit een reeks experimenten van organisatiepsychologen van Harvard universiteit. Zeker als het slechte nieuws onverwacht komt. Ook al weten we dat de boodschappers er niks aan kunnen doen. Waarom?

Pak aan wat je dwarszit
Coachfinder

Pak aan wat je dwarszit

Minder stress, ander werk, meer zingeving of iets anders waarbij je wel een duwtje in de rug kunt gebruiken? Een coach helpt je om sneller je doelen te bereiken.

Vind je ideale coach

Volgens de onderzoekers vinden we willekeur en domme pech moeilijk te accepteren. Onbewust zoeken we logische verklaringen voor vervelende gebeurtenissen. De boodschapper krijgt daarom de schuld. In medische settings kan dit effect problemen geven, waarschuwen de onderzoekers.

Als patiënten slecht nieuws te horen krijgen van een arts en die arts daarna niet meer mogen, dan nemen ze van hem niet graag advies aan. Je bewust blijven van de goede bedoelingen van de slechtnieuwsbrenger helpt enigszins het effect tegen te gaan.