De vraag
Ik blijf te veel piekeren over werk
Beste Carien,
Ik ben buiten mijn werk om erg veel tijd kwijt met piekeren over werk, soms ook in de nacht en dit geeft onnodige spanning. Soms zijn het negatieve gedachten (zelfveroordelend) en soms zijn het voorbereidende gedachten (dit moet ik nog…, dat moet ik nog).
Ik merk dat dit gepieker het evenwicht tussen werk en vrije tijd in de weg staan en ik weet niet wat ik eraan moet doen. Actieve vrijetijdsbestedingen, zoals een weekend weg met vriendinnen, werken inderdaad afleidend, maar dan komen de gedachten alsnog voor het slapen gaan. Wat helpt wel tegen piekeren over werk?
Groeten van M.

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste M,
Buiten je werk veel met je werk bezig zijn kan te maken hebben met mentale overbelasting en fysieke onderbelasting. Je neemt te weinig tijd om te herstellen van de inspanning van je werk.
Wat te doen tegen piekeren over werk?
Zelf ga ik vaak tussen de middag even door de Utrechtsestraat in Amsterdam lopen om mijn hoofd leeg te maken. Als ik opga in de leuke dingen die ik zie, neem ik afstand van de soms heftige gesprekken met cliënten en kan ik de middag met een schone lei beginnen.
Bewust je werk afsluiten
Aan het einde van de dag houd ik een grote schoonmaak in mijn hoofd door even te fitnessen. Op dagen dat ik het erg druk heb, komt dit er niet van en merk ik onmiddellijk de gevolgen. Ik ben dan meer gespannen en meer bezig met: ik moet dit nog, dat nog en dat is niet af etc. Dan pas ik dit toe: ik rond de dag af door af te vinken wat ik heb gedaan en schrijf nog even bij de dag van morgen wat ik ga doen.
Tip: Vermijd het werkwoord ‘moeten’, want dat zet je onnodig onder druk!
Succes en groet,
Carien Karsten
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten opwww.carienkarsten.nl