De vraag
Hoe vind ik mijn zelfvertrouwen terug?
Beste Kees,
ik heb het afgelopen jaar heel wat meegemaakt op mijn vorige werkplek. Op non actief gezet met uiteindelijk resultaat, na een jaar touwtrekken, ontslag. Ik was tevens vakbondsconsulente wat me niet in dank is afgenomen. Gelukkig was de bond mijn steun en toeverlaat in deze barre tijd. Ik heb een vergoeding gekregen bij dit ontslag, want het was mij niet te verwijten. Een verstoorde arbeidsrelatie heet dat in mooie woorden voor de rechter.
Men heeft mij geprobeerd van alles aan te praten. Zou niet meer voldoen aan de gestelde eis en ga zo maar door. Afspraken die mondeling toegezegd zijn (en door mij geloofd zijn) werden vervolgens niet nagekomen. Twee maanden werkeloos geweest en gelukkig begin ik morgen op een andere werkplek bij een andere organisatie in eenzelfde functie. Toch heeft het alles me enorm veel verdriet gedaan en zo af en toe heb ik mijn twijfels of ik inderdaad wel geschikt ben voor het werk wat ik doe. Ik ben zorgcoordinator in een verpleeghuis voor demente bejaarden. Het contact met mensen is heel waardevol voor mij en ik heb dit werk eerder altijd met veel plezier gedaan.
Toch voel ik me nu (nog) heel onzeker. Mijn enthousiasme is zeker behoorlijk bekoeld, bang als ik ben om fouten te maken. Eerst maar eens de kat uit de boom kijken….Mijn manier van communiceren is voor anderen misschien wel bedreigend (geweest) omdat ik zelf een vlotte prater ben en vooral een doener. Ik weet nu wat een groeps- cultuur kan doen met een persoon. Ik ben nu 49 jaar en blij dat ik nog steeds gezond van lijf en leden ben en werk heb. De schoorsteen moet ook kunnen roken, laten we wel zijn. Ofschoon carriere en meer geld me steeds minder interesseren. Plezier op het werk is waar ik nu voor ga. Heeft u misschien een tip hoe ik het in het begin zou kunnen aanpakken zonder dat dit als bedreigend overkomt en ook hoe verberg ik mijn onzekerheid….? Hoe vind ik mijn zelfvetrouwen terug?
Lou Lou

Het advies
Expert
Kees Kouwenhoven
Arbeid- en organisatie deskundige
Beste Lou Lou,
Je hebt veel meegemaakt in de afgelopen periode. Je hebt nu afscheid genomen van een heel vreugdeloze situatie. Het was echter een gedwongen afscheid en dat doet zeer.Voor je nieuwe baan heb je bewust gekozen en de nieuwe collega’s / leidinggevenden hebben bewust voor jou gekozen. Een nieuwe situatie die je met ‘nieuwe’ ogen kunt bekijken. Nieuw in de zin dat je naar jezelf kunt kijken en nagaan wat je hebt geleerd in je vorige baan.
Je schrijft bijvoorbeeld dat jouw manier van communiceren bedreigend kan zijn, dat je vlot praat en vooral een doener bent. Je kunt bovendien de zeven bronnen van arbeidsvreugde eens langslopen en je afvragen waarvan je enorm kunt genieten in je werk en waar je goed in bent. Op basis van dit denk- en voelwerk kun je voor jezelf een nieuwe start inrichten: welk gedrag verander je, wat wil je graag doen in je werk, waar hou je van, wat kun je goed. Je collega’s zijn nieuw. Je bent een onbeschreven blad voor hen. Je kunt enkele mensen betrekken bij jouw inwerkperiode en ze vragen je te helpen om een plezierige collega te zijn die goed werk levert. Vanuit deze intentie kun je ze vragen of je ze voldoende ruimte geeft om hun zegje te doen of ze vragen om feedback te geven wanneer je bedreigend overkomt. Dan kun je ook een stukje van je onzekerheid laten zien en hoef je niet te proberen iets te verbergen wat veel mensen toch wel zien.
Laat je ervaringen uit het verleden zo snel mogelijk los en geef jezelf ruim voldoende tijd om in de nieuwe situatie te groeien. Wellicht kun je in je agenda of een dagboekje opschrijven wat goed gegaan is zodat daar steeds meer aandacht naar uit gaat en je meer zelfvertrouwen ontwikkelt. Ik wens je veel arbeidsvreugde.
Kees Kouwenhoven