De vraag
Ik wil niet meer verliefd zijn op mijn baas
Vanaf het begin van onze samenwerking klikte het tussen mijn chef en mij. Dat voelt heel bijzonder voor ons allebei. Inmiddels ben ik erg verliefd op hem geworden. Hij vindt mij ook leuk, maar we zijn allebei getrouwd. Hoe kan ik de verliefdheid stoppen zonder de werkrelatie te verstoren?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Verliefdheid is als een verslaving: je kunt het verlangen niet stoppen, je kunt alleen maar stoppen met ‘gebruiken’. Daarvoor is het ook in jouw geval noodzakelijk dat je jezelf niet in verleiding brengt.
Dat betekent dat je afstand moet nemen van je baas. Zie hem niet meer, ban hem uit je leven. Het verlangen zal blijven, maar je brengt jezelf niet langer in de problemen.
De beste manier om voor elkaar te krijgen dat je je manager niet meer hoeft te zien, is open kaart spelen. Vertel hem dat het uit is en dat hij ander werk moet gaan zoeken.
Hij is de leidinggevende en dus degene van jullie tweeën die de grenzen op de werkvloer had moeten bewaken. Hij had niet op je flirten moeten ingaan en je verliefdheid niet moeten voeden. Daardoor is hij nu degene die afstand moet creeëren.
Zorg dat je gedekt bent door van tevoren een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf of iemand anders van HR op de hoogte te stellen van deze zaak. Als je leidinggevende weigert te vertrekken, en die kans is groot, sta je sterker als je het hogerop zoekt.
Natuurlijk, jij bent ook verantwoordelijk. Voor jullie liefde, voor je eigen ontrouw. Maar niet voor het verstoren van de werkrelatie.